متخصص زنان و زایمان > بارداری و زایمان > بهترین مراقبت های دوران بارداری چیست؟
مراقبت های دوران بارداری چیست؟

دوران بارداری یکی از مهم ترین و شیرین ترین دوران زندگی خانم ها است. در عین حال باید مراقبت های مهمی در این دوران انجام دهید تا دوران بارداری خود را بدون استرس و سختی بگذرانید. در این مقاله مهمترین مراقبت های دور ان بارداری را به شما خواهیم گفت.

مراقبت های دوران بارداری

در دوران بارداری خود، در صورت داشتن یک بارداری طبیعی و کم‌خطر، هشت مراقبت و ویزیت در این دوران برای شما لازم است. در تمام مراقبت‌ها یک توضیح وجود دارد که از وضعیت کنونی شما گرفته می شود. معاینات لازم و آزمایش‌های مخصوص هر هفته‌ی بارداری توسط پزشک متخصص زنان و زایمان باید انجام شود. آموزش‌های لازم برای مراقبت از خود و جنین به شما داده می‌شود. دارو یا ویتامین مورد نیاز شما تجویز و برای مراقبت بعدی به شما وقت داده می‌شود.

هدف از مراقبت های دوران بارداری جیست؟

هدف اصلی این دوران در واقع به دنیا آوردن یک نوزاد سالم با حداقل خطر برای مادر است.
مراقبت‌های دوران بارداری چند بخش اساسی دارد:

  • تشخیص زودرس و دقیق سن بارداری.
  • تشخیص مادرانی که در معرض خطر عوارض بارداری قرار دارند.
  • ارزیابی وضعیت سلامت مادر و جنین.
  • پیش بینی مشکلات و مداخلات لازم به منظور پیشگیری و به حداقل رساندن عوارض.
  • آموزش و ارتباط با مادران.

با مراقبت‌های دقیق دوران بارداری احتمال زایمان زودرس، مرگ جنین، مرگ نوزاد و مرگ و میر مادر خیلی کم خواهد شد.

هدف از مراقبت های دوران بارداری

بهترین تغذیه دوران حاملگی چیست؟

بهترین رژیم غذایی برای خانم های باردار طبق نظر پزشک متخصص، رژیمی است که تمام مواد غذایی را به میزان لازم داشته باشد، سالم، متنوع و مقوی نیز باشد. مراقبت غذایی در دوران بارداری شامل:

  • گوشت، ماهی و تخم مرغ: در صورتی که این مواد غذایی کامل پخته نشوند سلامت شما را تهدید می کنند. ماهی هایی که حاوی مقداری زیادی جیوه هستند مانند اره ماهی،
  • شاه ماهی، کوسه و تاج ماهی نخورید. دقت کنید که نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنید.
  • میوه و سبزیجات: انواع میوه ها و سبزیجات را پیش از خوردن به طور کامل بشویید و تخته ای که برای برش استفاده می کنید را همیشه تمیز نگه دارید. مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد میوه توصیه می شود.
  • لبنیات: برای اینکه کلسیم موردنیاز بدن خود و جنین را تامین کنید، حداقل ۴ واحد لبنیات در روز مصرف کنید. فراموش نکنید که حتماً از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید. لبنیات محلی که پاستوریزه نشده، ممکن است باکتری هایی داشته باشند که عفونت ایجاد کند.
  • جایگزین شکر: به جای شکر از برخی شیرین کننده های مصنوعی مانند اسپارتایم و ساکرالوز به میزان متعادل می توانید استفاده کنید.
  • کافئین: بهتر است از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید و روزی بیش از دو فنجان قهوه یا سایر مواد کافئین دار دیگر مصرف نکنید.
  • دخانیات و الکل: از مصرف دخانیات و الکل به طور کامل پرهیز کنید. مصرف این مواد احتمال بیش فعالی در جنین را دو برابر می کند.
  • دم نوش: استفاده مداوم از دم نوش ها می تواند تاثیر دارویی داشته و در این دوران اثر بدی بگذارد. توجه داشته باشید که بدون مشورت با متخصص زنان از نوشیدن آن ها به طور جدی خودداری کنید.
  • دارو: تمام داروها حتی داروهای تجویزی را باید با اجازه دکتر زنان مصرف کنید. مصرف برخی از داروها منجر به نقص جنین می شود.
  • ویتامین: مصرف انواع ویتامین ها در این دوران حتماً باید تحت نظر پرفسور متخصص زنان انجام شود. زنان باردار باید اسیدفولیک را به صورت روزانه مصرف کنند، زیرا از مشکلات مغز و نخاع جلوگیری می کند.

مراقبت بارداری در سه ماهه اول

مراقبت های سه ماهه اول دوران بارداری از زمان مثبت شدن آزمایش بتا HCG تا چهارده هفته بارداری مدر نظر گرفته می شود. در این دوره پس از مثبت شدن آزمایش بتا HCG باید حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا بررسی ها و سونوگرافی برای فرد انجام شود تا مشخص گردد حامگلی خارج از رحم یا داخل رحم اتفاق افتاده است.

در این مرحله وقتی که مطمئن شدید حاملگی داخل رحم است در هفته هفتم بارداری باید حتما سونوگرافی از قلب جنین انجام شود، در صورتی که قلب جنین درست شده باشد باید آزمایش های روتین بارداری توسط متخصص زنان و زایمان برای فرد تجویز شود که شامل موارد ذیل می باشد: آزمایش تیروئید، آزمایش دیابت، گروه خون و تعدادی آزمایش دیگر خواهد بود.

پس از آنکه این آزمایشات انجام گردید، در هفته دوازدهم بارداری حتما بایستی سونوگرافی NT چک و بررسی شود، در واقع سونوگرافی NT چین پشت گردن جنین است بررسی می شود که مشخص می نماید تا جنین مبتلا به تعدادی از آنومالی ها هست یا خیر.

مراقبت دوران بارداری در سه ماهه دوم

در این دوران احتمال سقط جنین در شما کم شده است و دوم اینکه در اکثر خانم های باردار عوارض اولیه بارداری (مانند تهوع صبحگاهی) از بین می روند. با این حال در برخی موارد، سوزش معده جای تهوع را می گیرد. همچنین بسیاری از زوج ها در سه ماهه دوم شاهد افزایش میل جنسی هستند.مواد محرک مانند دود سیگار و گرد و غبار به شدت دوری کنید.

سپاس از توجه شما