متخصص زنان و زایمان > بیماریهای زنان > آنچه درباره بیماری ایدز یا HIV نمی دانید!
بیماری ایدز

ایدز یکی از بیماری های خود ایمنی است که قابل کنترل می باشد. ویروس HIV پیشرفت کرده که با نام ایدز نیز شناخته می شود نیاز به درمان فوری دارد. در این مقاله با راه های انتقال، نحوه پیشگیری و همچنین روش های درمان بیماری ایدز بیشتر آشنا می شویم.

بیماری ایدز چیست؟

بیماری ایدز (AIDS) یک نوع بیماری ویروسی می باشد که از طریق ورود ویروس اپ ای وی (HIV) به بدن ایجاد می­‌شود. این ویروس به دستگاه ایمنی بدن حمله می کتد و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود.

عامل بیماری ایدز چیست؟

علت اصلی بیماری ایدز ویروسی به نام اچ ای وی است كه به گلبول های سفيد خون علاقه داشته و تنها درون آنها قادر به ادامه حيات است. از آنجا كه این گلبول ها در خارج از بدن، مدت كوتاهي زنده هستند،‌ پس ويروس اچ ای وی هم در خارج از بدن در مدت زمان كوتاهي از بين می رود.

راه های انتقال و عدم انتقال بیماری ایدز

طبق نظر پزشکان متخصص بهتر است راه های انتقال این بیماری را بدانید تا بتوانید راحت تر از ابتلا به آن پیشگیری کنید.

راه های انتقال بیماری ایدز

  • خون و فراورده های آن
  • تزریق مشترک
  • مادر به جنین
  • روابط جنسی ناامن

راه های عدم انتقال بیماری ایدز

  • تماس های عادی
  • استفاده از سرویس بهداشتی مشترک
  • لباس، پوشاک، پتو و رختخواب
  • عطسه، سرفه و نیش حشرات

راه های انتقال بیماری ایدز

علائم اچ آی وی و ایدز

طبق نظر پزشکان متخصص این ویروس خونی علائم منحصر به فردی ندارد و اگر بروز کند با علائم زیر خود را نشان خواهد داد.

  • تب
  • خستگی
  • متورم شدن غدد لنفاوی معمولا یکی از اولین نشانه های عفونت HIV همین تورم است
  • اسهال
  • کاهش وزن
  • عفونت قارچی دهان و دندان (برفک)
  • زونا

HIV چگونه پیشرفت می کند؟

اگر درمان این بیماری را به موقع شروع نکنید امکان پیشرفت بیماری وجود دارد. طبق نظر پزشکان متخصص ویروس HIV می تواند پیشرفت کند.

برای اینکه این ویروس به بیماری ایدز تبدیل شود باید ماه ها و شاید سال ها طول بکشد. بنابراین تمام افرادی که به ویروس HIV مبتلا شده اند، ایدز نخواهند گرفت. این ویروس را می شود با داروی ضد ویروس پسگرد یا CART مهار کرد. که با نام HAART یا داروی ضد ویروس پسگرد با فعالیت بالا شناخته می شود. این دارو اگر در مراحل اولیه بیماری مصرف شود بسیار مناسب بوده و مانع از تکثیر ویروس می شود.

اگر کسی بیماری اچ ای وی دارد باید درباره تست های اچ پی وی نیز تحقیق کند و از داشتن یا نداشتن این بیماری نیز مطمئن شود.

مراحل ابتلا به بیماری ایدز

برای تبدیل شدن ویروس اچ ای وی به ایدز باید مراحل زیر طی شود.

عفونت حاد

دوره اولیه اچ آی وی، عفونت حاد HIV یا سندروم حاد رترو ویروسی نامیده می­‌شود. اکثر افراد 2 تا 4 هفته پس از قرار گرفتن در معرض خطر دچار بیماری­‌هایی شبیه به آنفلونزا می­‌شوند. در برخی دیگر از افراد هم علائم و نشانه­‌های خاصی مشاهده نمی­‌شود. در بعضی موارد تب، خارش پوست،‌ سر درد، زخم دهان و اندام تناسلی،‌ عفونت­های مختلف، تهوع و اسهال نیز دیده می­‌شود. طول این دوره یک تا دو هفته می­‌باشد.

دوره نهفتگی

پس از علائم اولیه بیمار وارد مرحله­ای به نام دوره نهفتگی یا HIV مزمن می­‌شود. این مرحله از بیماری ایدز می­‌تواند بدون هیچ گونه درمانی از حدود 3 تا 20 سال طول بکشد. طول مدت زمان نهفتگی به میزان قدرت سیستم دفاعی فرد بستگی دارد.

سندرم نقص ایمنی

سندرم نقص ایمنی اکتسابی زمانی رخ می­‌دهد که بیماری­‌های خاص مرتبط با عفونت HIV رخ دهد. معمولاً‌ در غیاب درمان حدود نیمی از افراد مبتلا به اچ آی وی در عرض 10 سال وارد این مرحله می­‌گردند.

راه های پیشگیری از ابتلا ایدز

مثل همه بیماری های عفونی دیگر، این بیماری نیز قابل پیشگیری است. استفاده از سرنگ های یک بار مصرف برای تزریق دارو، استفاده از کاندوم در رابطه جنسی، استفاده از تیغ های یک بار مصرف و تمیز در آرایشگاه ها میتواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

يكي ديگر از روش های مهم و اصلی پیشگیری از این بیماری درمان فرد مبتلا است. کم کردن این ویروس در بدن فرد مبتلا قدرت انتقال آن ر ا تا حد زیادی کاهش می دهد.

درمان بیماری ایدز

این سوال که آیا ویروس اچ آی وی می تواند معالجه شود؟ امروزه سوال خیلی از بیماران است. در جواب باید بگوییم که طبق نظر محققان و دانشمندان  می توان ویروس اچ.آی.وی را معالجه کرد. اطلاعات ما در مورد اچ.آی.وی نسبت به سرطان ها کم است. بنابراین دانشمندان در حال بررسی دو نوع معالجه هستند. با استفاده از معالجه کاربردی می توان مقدار زیادی از ویروس اچ آی وی را در بدن سرکوب کرد. معالجه استرلیزه، روشی است که ویروس اچ.آی.وی از بدن به طور کامل ریشه کن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *