متخصص زنان و زایمان > بیماریهای زنان > عوامل موثر بر ابتلا به پوکی استخوان در زنان
پوکی استخوان در زنان

درباره پوکی استخوان در زنان همه می دانند اما از عوارض و علائم این عارضه هیچ کس خبردار نیست. در این مقاله تلاش کرده ایم تا شما را با عوارض و تمام علائم این عارضه در زنان آشنا کنیم تا بتوانید به سرعت به درمان این بیماری بپردازید.

پوکی استخوان در زنان

پوکی استخوان باعث ضعیف و سست شدن استخوان ها می شود. باید بدانید که خطر پوکی استخوان در زنان بعد از ۳۰ سالگی و به ویژه بعد از یائسگی افزایش می‌یابد.

پزشکان معتقد هستند که پوکی استخوان زمانی به وجود می آید که ایجاد استخوان جدید با حذف استخوان قدیمی سازگاری ندارد. علائم پوکی استخوان زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد و محدودیت به ژنتیک خاصی نمی شود.

این را نیز باید بدانید که زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. پوکی استخوان در زنان جوان یا از کم بودن توده استخوانی ، یا از افزایش از دست دادن استخوان قبل از یائسگی میتواند نشات بگیرد.

میزان از دست دادن تراکم استخوان در افراد مختلف متفاوت می باشد. سابقه خانوادگی ، جنسیت و نژاد در از بین رفتن تراکم استخوانی نقش موثری دارد.

نشانه پوکی استخوان در زنان

هر عارضه یا بیماری علائم منحصر به فردی دارد که با توجه کردن به آنها می توانید بیماری را شناسایی کنید. . از نشانه های اصلی پوکی استخوان در زنان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش تدریجی قد
  • بی خوابی ناگهانی
  • گرفتگی شبانه پاها
  • بیماری های لثه
  • درد مداوم کمر
  • شل شدن دندان ها

در لینک درج شده میتوانید با مهمترین علل یائسگی زودرس که یکی از نشانه های این بیماری است بیشتر آشنا شوید.

پیشگیری از پوکی استخوان در خانم ها

برای اینکه از مبتلا شدن به پوکی استخوان جلوگیری کنید بهتر از نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

  1. انجام حرکات ورزشی استقامتی برای خانم ها بسیار مفید و موثر است.
  2. از مصرف الکل خودداری کنید.
  3. از کشیدن سیگار دوری کنید.
  4. رژیم غذایی مناسب داشته باشید.
  5. کلسیم یکی از مهمترین مواردی است که به جلوگیری از پوکی استخوان کمک میکند. مصرف به اندازه آن را فراموش نکنید.
  6. پرهیز از مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئیدها

تاثیر ویتامین D بر پوکی استخوان

ویتامین دی در بدن نقش کلیدی دارد زیرا به جذب کلسیم کمک خواهد کرد. منابع غذایی حاوی ویتامین D شامل غذاهای غنی شده، ماهی‌های آب شور و جگر می باشند.

قسمت زیادی از ویتامین دی از طریق مواد غذایی تامین نخواهد شد، بلکه با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست ایجاد می شود.

بهترین راه درمان پوکی استخوان

برای از بین بردن و درمان این عارضه باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین میتوانید با مصرف داروهای مربوطه از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

مصرف داروهای ویژه، هورمون درمانی، تغییر رژیم غذایی میتواند به شما در درمان این بیماری کمک ویژه ای کند. در نظر داشته باشید که با مراجعه سریع و تشخیص به موقع این عارضه می توان به درمان هر چه سریع تر این بیماری کمک کرد. در جهت تشخیص بیماری پوکی استخوان باید آزمایش سنجش میزان تراکم در استخوان ها را بدهند.

آزمایش تراکم استخوان برای چه کسانی واجب است؟

تمام افرادی که شرایط زیر را دارند باید آزمایش تراکم استخوانی بدهند تا از پوکی استخوان در زنان جلوگیری شده و یا به درمان سریع آن بپردازند:

  • همه‌ی زنان یائسه‌ی زیر ۶۵ سال که دارای عوامل خطر پوکی استخوان هستند.
  • همه‌ی زنان با سن ۶۵ سال و بالاتر.
  • زنان یائسه‌ی دارای شکستگی استخوان، اگرچه در این مورد اجباری برای انجام اسکن تراکم استخوانی وجود ندارد زیرا بدون توجه به نتایج اسکن تراکم استخوان درمان شروع می‌شود.
  • زنان مبتلا به بیماری‌های مرتبط با پوکی استخوان که این بیماری‌ها در قسمت عوامل و ریسک فاکتورهای موثر در ابتلا به پوکی استخوان ذکر شدند.
  • در زمان شروع درمان پوکی استخوان برای بررسی وجود استئوپروز یا استئوپنی.
  • طبق دستورالعمل بنیاد ملی پوکی استخوان اگر فردی دارای شکستگی در اثر این بیماری باشد، آزمایش سنجش تراکم استخوان لازم نیست زیرا بیمار با استئوپروز با یا بدون انجام اسکن تراکم استخوان باید درمان شود. همچنین در صورت عدم تمایل فرد برای انجام آزمایش، این اسکن انجام نخواهد شد.

هرگونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع امکانپذیر نیست. سپاس از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *