متخصص زنان و زایمان > بیماریهای زنان > هزینه آی یو دی چقدر است؟
هزینه آی یو دی

استفاده از آی یو دی یکی از روش های موثر برای پیشگیری از بارداری می باشد. اما سوالی که در این میان وجود دارد این است که هزینه آی یو دی در سال 1401  چقدر شده است؟ قیمت iud در داروخانه چقدر است؟ و به طور کلی قیمت دستگاه جلوگیری از بارداری چقدر می باشد؟ یا حتی هزینه گذاشتن iud چگونه محاسبه می شود؟ و بسیاری سوالات مشابه دیگر که در این مقاله می خواهیم قیمت آی یو دی و عوامل موثر بر قیمت آی یو دی و همچنین هزینه گذاشتن iud را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر هزینه گذاشتن آی یو دی چیست؟

عوامل زیادی بر هزینه گذاشتن iud موثر می باشد. در ادامه عوامل موثر بر هزینه گذاشتن آی یو دی را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • جنس دستگاه آی یو دی بر هزینه آی یو دی در سال 1401 بسیار موثر است. این که دستگاه از چه جنسی باشد میتواند بر افزایش و یا کاهش هزینه انجام این کار تاثیرگذار باشد. ( لازم به ذکر است پیش از اقدام به خرید دستگاه حتما از این موضوع اطمینان حاصل کنید که به دستگاه آی یو دی حساسیت نداشته باشید. برای این کار می توانید از پزشک متخصص زنان مربوطه مشاوره بگیرید.)
  • کلینیک انتخابی شما برای انجام این کار نیز میتواند بر هزینه  گذاشتن iud تاثیرگذار باشد. این که در چه کلینیکی این کار را انجام می دهید با توجه به تجهیزاتی که دارد بر افزایش و یا کاهش هزینه ها تاثیرگذار است.
  • قیمت iud در داروخانه و قیمت آی یو دی در بازار آزاد نیز متفاوت می باشد.
  • پزشکی متخصص که در جهت انجام این کار انتخاب می کنید بسیار مهم است. هر چه پزشک با تجربه تر باشد کار برای شما راحت تر خواهد بود. در ضمن در نظر داشته باشید که دستمزد پزشک بر هزینه این کار تاثیرگذار خواهد بود.
  • روش کارگذاری دستگاه بسیار مهم است و اگر درست کار گذاشته نشود میتواند تاثیرات بدی بر بدن داشته باشد. لازم به ذکر است هزینه آی یو دی در سال 1401 بیشتر شده است.
  • دستگاه آی یو دی انواع مختلفی دارد و هر کدام قیمت متفاوتی خواهد داشت. نوع دستگاه می تواند بر هزینه انجام آی یو دی تاثیرگذار باشد.
  • مراقبت های بعد از انجام این کار نیز یکی از مواردی است که هزینه بر خواهد بود. استفاده از داروهای مسکن و … بر افزایش هزینه این کار تاثیرگذار است.

انواع آی یو دی را بیشتر بشناسید

قیمت دستگاه جلوگیری از بارداری با توجه به نوع دستگاه انتخابی شما تعیین می گردد. این دستگاه که در جهت جلوگیری از باروری گذاشته می شود انواع مختلفی دارد که بسته به نوع و برند انتخابی هزینه آن نیز می تواند متفاوت باشد. در ادامه با قیمت انواع دستگاه آی یو دی بیشتر آشنا می شوید.

  • iud مسی
  • آی یو دی هندی
  • iud هورمونی
  • آی یو دی آمریکایی

انواع آی یو دی

قیمت آی یو دی مس چقدر است؟

همانطور که در بالا گفته شد هزینه انجام این کار با توجه به جنس دستگاه میتواند افزایش و یا کاهش داشته باشد. قیمت آی یو دی از جنس مس بسته به کلینیک انتخابی شما می تواند متفاوت باشد. اما بهتر است از پزشک متخصص زنان بپرسید تا قیمت دقیق این دستگاه از جنس مس را بدانید. لازم به ذکر است هزینه آی یو دی در سال 1401 گران تر شده است.

قیمت آی یو دی پرگنا (IUD PREGNA)

این آی یو دی از جنس مس است و طرفدارن زیادی دارد. قابلیت برگشت سریع باروری پس از خروج را می توان از مزایای اصلی این برند آی یو دی در نظر گرفت. قیمت این دستگاه بسته به نوسانات بازار در بازه های زمانی مختلف همیشه متفاوت بوده است. اما بین 100 تا 140 هزار تومان در شهر های مختلف به فروش می رسند.

قیمت آی یو دی کاپرتی آمریکایی 380

قیمت آی یو دی کاپرتی آمریکایی نیز مانند قیمت آی یو دی مس با توجه به شرکت تولید کننده آن متفاوت می باشد. این دستگاه تولید کشور آمریکا است که طرفداران زیادی دارد. قیمت این آی یو دی بسته به نوسانات بازار و تحریم های حال حاضر اگر در بازار پیدا شود کمی بالا است.

قیمت آی یو دی میرنا IUD MIRENA

این دستگاه بر عکس بقیه دستگاه های کنترل کننده تخمک گذاری را کامل قطع نمی کند اما تاثیرگذاری بالای ۹۹.۳% را دارد. قیمت این دستگاه تقریبا چیزی حدود دو میلیون و دویست هزار تومان است.

آیا بیمه هزینه آی یو دی را پرداخت میکند؟

بسته به بیمه درمانی شما و بیمه تکمیلی آن در برخی موارد تا حدودی از هزینه انجام این کار را بیمه به شما پرداخت خواهد کرد.

تفاوت قیمت iud در داروخانه و آزاد چقدر است؟

قیمت آی یو دی اگر در بازار خریداری شود با قیمت iud در داروخانه کاملا متفاوت می باشد. در برخی مواقع به دلیل تحریم ها شما مجبور می شوید دستگاه آی یو دی مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد خریداری نمایید که مجبور به پرداخت هزینه بیشتری خواهید بود.

عوارض و مزایای خرید آی یو دی چیست؟

در صورتی که اولین باری است که می خواهید اقدام به استفاده از آی یو دی کنید بهتر است با مزایا و معایب این دستگاه بیشتر آشنا شوید. در نهایت بتوانید تصمیم بگیرید آیا این روش جلوگیری از بارداری برای شما مناسب است یا خیر؟

مزایای گذاشتن آی یو دی چیست؟

  • یکی از اثر بخش ترین موارد جهت جلوگیری ایمن می باشد. ریسک حاملگی را به شدت کاهش می دهد.
  • قابلیت برگشت باروری بلافاصله پس از خروج IUD
  • طولانی مدت بودن اثر پیشگیری از بارداری (١٠ سال)
  • این گزینه جلوگیری دیگر نیازی به یادآوری روزانه نخواهد داشت.
  • استفاده از آی یو دی تاثیری بر شیردهی نخواهد داشت.
  • مانند برخی داروهای جلوگیری عوارض هورمونی و بهم ریختن هورمون های بدن را مشاهده نمی کنید.
  • تا دوران یائسگی قابل استفاده می باشد. در صورتی که فرد قبل از 50 سالگی یائسه شود خروج IUD دو سال بعد و اگر بعد از 50 سالگی یائسه شود خروج آی یو دی 1 سال بعد انجام می شود.
  • در هنگام رابطه جنسی مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.
  • مشکلی در مصرف داروهای دیگر نیز نخواهید داشت.

عوارض گذاشتن آی یو دی چیست؟

آی یو دی نیز مانند هر نوع روش جلوگیری دیگری با عوارضی نیز همراه می باشد. در ادامه برخی از مهمترین و شایع ترین عوارضی که دستگاه آی یو دی ممکن است برای شما ایجاد کند را مورد بررسی قرار می دهیم.

افزایش خونریزی و درد هنگام قاعدگی:

یکی از شایع ترین عوارض گذاشتن دستگاه آی یو دی به خصوص در ماه های ابتدایی خونریزی و درد بسیار شدید در دوره قاعدگی می باشد. اما خوب است بدانید این علائم معمولا دو تا سه ماه پس از گذاشتن آی یو دی از بین می رود. در صورتی که مشکل کم خونی دارید حتما با مشورت پزشک متخصص خود قرص های کم خونی مناسبی را مصرف کنید تا از ضعف یا بیماری های احتمالی مربوط به کم خونی پیشگیری کنید.

خونریزی های نامنظم و لکه بینی بین قاعدگی:

از دیگر عوارضی که پس از گذاشتن آی یو دی شاهد آن خواهید بود خونریزی های نامنظم بین دو دوره قاعدگی می باشد. که این عارضه نیز بعد از گذشت تقریبا 2 تا 3 ماه به طور کامل برطرف خواهد شد.

افزایش ترشحات واژن:

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است شاهد ان باشید ترشحات واژن می باشد. در صورتی که این ترشحات با سوزش، خارش و بوی بد همراه باشد حتما باید به متخصص زنان مراجعه نمایید. معاینه شوید و در صورت نیاز دارو مصرف کنید یا به طور کامل آی یو دی را خارج کنید.

نکته مهم: لازم به ذکر است که دستگاه آی یو دی برای هر بدنی مناسب نیست. شما باید بهترین و مناسب ترین روش جلوگیری را برای خود انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *