متخصص زنان و زایمان > دسته‌بندی نشده > تریکومونیاز (تریکوموناس) چیست و چه علائمی دارد؟
تریکومونیاز (تریکوموناس) چیست

تریکومونیاز یک بیماری عفونی جنسی است که از راه ارتباط جنسی ناامن انتقال پیدا می کند. عوارض این بیماری در صورت درمان نکردن آن میتواند خطرناک باشد. در ادامه این مقاله بعد از پاسخ به این سوال که تریکومونیاز (تریکوموناس) چیست، عوارض و علائم این بیماری را مورد بررسی قرار می دهیم.

تریکومونیاز (تریکوموناس) چیست؟

بیماری تریکومونیاز که نام دیگر آن تریکوموناس است یکی از انواع بیماری های STD است که اصطلاحا به نام بیماری های منتقله جنسی معروف هستند. علتبه وجود آمدن این بیماری انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس است که در اغلب موارد به صورت جنسی انتقال پیدا می کند. ابتلا به این انگل در زنان نسبت به مردان شایع تر است.

علائم بیماری تریکومونیاز چیست؟

هر بیماری علائم منحصر به فردی دارد که با توجه کردن به آن میتوان بیماری را تشخیص داد. علائم این بیماری در زنان و مردان با هم متفاوت است. شایع ترین علائم این بیماری شامل:

علائم عفونت تریکومونایی در زنان

  • تحریک و خارش واژن و مناطق اطراف آن
  • ترشحات کف دار رنگی از واژن
  • بوی شدید واژن
  • درد هنگام مقاربت
  • درد هنگام ادرار کردن

علائم عفونت تریکومونایی در مردان

  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام انزال
  • ترشحات
  • احساس آزردگــی در آلت تناسلی
  • تریکومونیازیس و اچ آی وی

روش های پیشگیری از تریکومونیاز چگونه است؟

طبق نظر پزشکان متخصص، کاندوم میتواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. اگر شریک جنسی آلوده باشد و یا حتی در معرض ابتلا به عفونت باشد، باید از کاندوم استفاده کرد. همچنین این انگل می تواند توسط انگشتان دست، اشیاء جنسی و یا دیگر اشیاء آلوده به عفونت نیز منتقل شود.

روش های پیشگیری از تریکومونیاز

علت تریکومونیاز چیست؟

این عفونت از راه جنسی انتقال می یابد و همچنین می تواند از طریق رابطه جنسی تا تماس پوستی واژن با آلت تناسلی انتقال پیدا کند. انگل قادر به زندگی در داخل و اطراف مهبل (واژن) و یا داخل آلت تناسلی می باشد و معمولا با دیگر اعضای بدن کاری ندارد. لازم به ذکر است این بیماری از طریق دست دادن، لمس کردن و یا بوسیدن منتقل نخواهد شد.

تشخیص عفونت تریکوموناس واژینالیس چگونه است؟

برای تشخیص هر گونه از بیماری های چجنسی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. متخصص زنان و زایمان با دیدن نمونه ترشحات واژینال خانم میتواند بیماری را تشخیص دهند. آقایان نیز با مراجعه به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری و نمونه گیری از ادرار آنها می توان بیماری را تشخیص داد.

درمان تریکومونیاز چگونه است؟

درمان این بیماری معمولا در صورتی که در وضعیت سلامتی قرار داشته باشید، موثر خواهد بود. معمولا برای درمان این بیماری دو داروی مترونیداول (2 گرم) و یا تینیدازول (2 گرم) تجویز خواهد شد.

ممکن است نیاز باشد که 500 میلی گرم مترونیدازول به صورت را دو بار در روز به مدت هفت روز مصرف کنید. شکل های کرم و ژل مترونیدازول نیز وجود دارد، اما برای درمان تریکومونیازیس موثر نیست.

در صورت استفاده از این داروها تا چندین روز نباید الکل بخورید زیرا این ترکیب می تواند یک واکنش فیزیکی شدید ایجاد کند که مشخصه های آن فشار خون بالا، تنگی نفس، تهوع و استفراغ است.

سپاس از توجه شما.