متخصص زنان و زایمان > جراحی های زیبایی > علت نامتقارن بودن لبه های واژن چیست؟
علت نامتقارن بودن لبه های واژن چیست؟

لبه های واژن خانم ها می تواند به دلایل مختلفی نامتقارن باشد. قبل از هر چیزی باید بدانید، علت نامتقارن بودن لبه های واژن کاملاً از روی علل طبیعی و نرمال بدن انسان نشات می گیرد و این نامتقارن بودن لابیاها در میان خانم ها کاملاً رایج و شایع است و جای نگرانی نیست.

شکل طبیعی واژن باید چگونه باشد؟

در حالت استاندارد، زیباترین شکل واژن به این صورت است که لبه های بزرگ واژن یا لابیاماژور، لبه های کوچک واژن یا لابیا مینور را که اطراف دهانه واژن قرار دارند را کاملا بپوشاند. برای اندازه لابیاهای مینور و ماژور که چند سانت باشند نمی تواند استاندارد باشد. چون در افراد مختلف، اندازه طبیعی لابیاها با هم متفاوت است.

آیا نامتقارن بودن دوطرف لابیا مینور طبیعی است؟

به صورت کلی نامتقارنی لبه های واژن به معنای این است که لبه های بزرگ واژن نتواند لبه های کوچک آن را پوشش دهد. اندازه ها با هم متفاوت باشد. این موارد طبیعی است و در بدن تمام خانم ها به دلایل مختلفی می تواند به وجود آید. تغییرات زیادی در اندام های تولید مثل و جنسی مردان و زنان با گذر زمان پدید می آید.

علل نامتقارن بودن لبه های واژن در خانم ها چیست؟

بعضی از خانم ها در ابتدای تولد، لابیاهای بزرگ تری نسبت به دیگران دارند و تعداد دیگری از خانم ها در طی زمان و یا در دوران بلوغ و گذراندن تغییرات هورمونی، اندازه لابیاهای آنها تغییر می کند. این اتفاق کاملاً با روند رشد و بلوغ آناتومی بدن خانم ها بستگی دارد و کاملاً طبیعی و نرمال می باشد. نکته قابل توجه این است که  این عارضه بیشتر در دوران بلوغ به وجود می آید.

تعدادی دیگر از خانم ها نیز بعد از گذراندن دوران بارداری و زایمان و یا با افزایش سن، تغییراتی را در ناحیه تناسلی و لابیاها مشاهده می کنند.

اگر از نامتقارن بودن لبه های لابیا خود ناراضی هستید، عمل لابیاپلاستی میتواند در این زمینه به شما کمک کند. در لینک درج شده اسامی بهترین جراح زیبایی واژن را برای شما جمع آوری کرده ایم.

تغییر شکل لبه های واژن در بارداری

نامتقارن بودن لبه های واژن در بارداری به طور موقتی است و به دلیل تغییرات اساسی در هورمون های شما به وجود می آید. این تغییرات هورمونی موقتا باعث تورم لابیاها خواهد شد. اما طبق نظر پزشکان متخصص زنان بعد از زایمان، تورم لابیاها از بین می رود و به اندازه قبلی خود بر باز میگردد.

این مسئله ربطی به زایمان طبیعی و سزارین نخواهد داشت و در هر دو صورت بعد از مدتی تورم لابیاها کاهش پیدا می کند. اگر بعد از زایمان اندازه لابیاها همچنان بزرگ باشد و تغییری نکند باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

تغییر شکل لبه های واژن در بارداری

آیا عدم تقارن در لابیا و یا دفرمه بودن آن به درمان نیاز دارد؟

در صورتی که شخص با ظاهر ناحیه تناسلی خود مشکل داشته باشد و احساس ناراحتی کند به درمان این ناتقارنی با عمل لابیاپلاستی می پردازند. این کار توسط پزشک متخصص انجام می شود.

اما از نظر سلامتی در بیشتر موارد عدم قرینه بودن به درمان نیاز نخواهد داشت، اما در هر صورت اگر مشکل ظاهری در لابیاها باعث مشکلات فیزیکی مانند احساس درد یا ناراحتی در ناحیه شود، باز هم می توان از طریق عمل جراحی این شرایط را عوض کرد.

آیا خود ارضایی در نوجوانی باعث بزرگ شدن دستگاه تناسلی زنان می شود؟

خیر. خودارضایی در هیچ سنی باعث هیپرتروفی لابیا نمی شود.

روابط جنسی زیاد باعث تغییر شکل و تورم لابیاها می شود؟

خیر. رابطه جنسی زیاد هیچ تاثیری بر فرم، اندازه و تقارن لابیاها ندارد.