متخصص زنان و زایمان > بیماریهای زنان > درمان کیست بارتولن
درمان کیست بارتولن

بارتولین سیست یا کیست بارتولین (لابیامینور) یک خراش یا التهاب در بارتولین (غده‌ای کوچک در طرف داخلی لبهای بیرونی واژن) است. این التهاب ممکن است توسط باکتری‌ ها ایجاد شود و باعث بروز علائمی مانند درد، تورم و التهاب در منطقه بارتولین می‌شود. در این مقاله شما را با علل بروز این عارضه و راه های درمان این غده آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با علائم و نشانه های غدد بارتولن

لازم است بدانید در مواردی که کیست بارتولن غیر عفونی و کوچک باشد، احتمالا متوحه آن نخواهید شد.

زمانی علائم این عارضه پدیدار می شود که اندازه آن بزرگ شود و در مواردی، اگر این غده تحت فشار قرار بگیرد، این فشار منجر به ترکیدن آن خواهد شد. علائم این کیست شامل :

  • درد به هنگام رابطه جنسی
  • احساس ناراحتی در حالات نشسته و یا ایستاده
  • التهاب و تورم لابیامینور
  • احساس وجود یک توده به اندازه نخود در یک طرف دهانه واژن
  • و…

در مواردی اگر با علائمی همچون تخلیه عفونت، دردناک شدن دهانه واژن و علائمی همچون تب و لرز مواجه شدید، باید بدانید که این موارد نیز از علائم کیست بارتولن می باشد.

درمان کیست بارتولن

علل تورم غده بارتولن چیست؟

کیست برتولن از نوع عفونی به دلیل آلوده شدن غده بارتولن به باکتری هایی همچون ای کلای یا باکتری های جنسی و مقاربتی همچون کلامیدیا و یا سوزاک پدیدار می شود. ام ا از اصلی ترین علت بوجود آمدن غده بارتولن بسته شدن منفذ غذه بارتولن است. در چنین مواقعی مایعات روان کننده واژن در آن تجمع می کند و باعث رشد بیش از حد سلول در این ناحیه می شود.

با رعایت بهداشت فردی و جنسی و با استفاده از روش های جلوگیری مانند کاندوم می توانید تا حدودی از بروز این عارضه جلوگیری بفرمایید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت اینکه متوجه شدید بیش از چند روز است که با این عارضه روبرو هستید و روند رو به وخامتی را طی می کنید، همچنین درد شما با علائمی همچون تب و لرز همراه است، باید در سریعترین زمان ممکن به متخصصان زنان و زایمان مراجعه بفرمایید. اگر در سنین بالای 40 سال قرار دارید و متوجه چنین تورمی در اطراف واژن شدید، در نظر داشته باشید که ممکن است این عارضه در موارد بسیار کمی همان سرطن دهانه رحم یا سرطان دستگاه تناسلی باشد.

در صورت اینکه به تشخیص پزشک دچار سرطان دستگاه تناسلی شده باشید، بهتر است روند درمان شما تحت نظر متخصص سرطان های دستگاه تناسلی پیش رود.

کیست شکلاتی نیز محیط تخمدان و خارج از رحم را درگیر می کند و باعث درد های نسبتا مزمن در ناحیه زیر شکم و گاهی لگن می شود. اگر دچار این مشکل هستید درباره درمان کیست شکلاتی بیشتر مطالعه کنید.

درمان کیست بارتولن

درمان کیست دردناک بارتولن

اگر این غده به حدی عود کرده باشد که اندازه آن بزرگ شود و یا بر اثر عفونت ایجاد شده باشد، درمان کامل آن زمان بر می باشد. ابتدا برای تشخیص و پیگیری درمان به بهترین پزشک زنان و زایمان شیراز مراجعه بفرمایید. روش های درمانی غده بارتولن به شرح زیر می باشند:

1. روش دارویی: در مواردی که کیست بارتولین دردزا باشد یا عفونت دارد، ممکن است پزشک داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن را تجویز کند. افزون بر این، آنتی بیوتیک ها مانند سفتریاکسون و آموکسی سیلین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. درمان تزریقی: در برخی موارد، پزشک ممکن است پیشنهاد دهد که مواد مخلوط شده با استریل سازی (مانند نیتروسلرین) را به کیست تزریق کنید تا انقباض ماهیچه ها را افزایش دهد و کیست را درمان کند.

3. روش خارج کردن مودم: در صورتی که درمان های خانگی و دارویی نتیجه ندهد، لازم است کیست بارتولین توسط یک پزشک جراحی خارج شود. این روش تحت بیهوشی موضعی یا کلیه انجام می شود و عموماً با همراهی یک آنتی بیوتیک همراه است.

اهمیت ملاحظه کردن این است که در صورتی که کیست بارتولین تکرار شود یا عفونت مزمن داشته باشد، نیاز به درمان دقیق توسط پزشک متخصص در نظر گرفته می شود. بهتر است با متخصص زنان مشورت کنید تا بهترین درمان برای شما را تعیین کند.

 روش فیستولیزاسیون یا قرار دادن کاتتر بالون

این عمل از گروه جراحی های سرپایی محسوب می شود. بنابراین با بی جسی موضعی ثابل انجام است. در روش فیستولیزاسیون یک مجرا برای تخلیه شدن کیست توسط یک بالون ایجاد می شود. برای این عمل ابتدا تا حدودی مایعات درون کیست توسط پزشک جراح تخلیه می شود. با قرار دادن بالون طی 3 الی 4 هفته سلول های جدیدی رشد خواهند کرد که در اطاف بالونی که طی جراحی در آن ناحیه قرار اده شده است، رشد خواهند کرد. با این کار کیست رشد نمی کند و به مرور کاملا تخلیه می شود.

درصد بهبودی کامل در این نوع از جراحی بسیار بالاست و حدودا 80 درصد از خانم ها با این روش کاملا درمان شده اند.

درمان کیست بارتولن

مراقبت های بعد از جراحی غده بارتولن

این عمل هم مانند هر جراحی دیگری یک سری مراقبت های عمل دارد که رعایت کردن آن ها در روند بهبود شما تاثیر گذار است. به طور مثال:

  • نداشتن رابطه جنسی در بازه زمانی 2 هفته الی 4 هفته
  • کار های سنگین را به مدت دو روز رها کنید و در این مدت رانندگی نکنید.
  • دارو های تجویز شده توسط پزشک را طبق دستور العمل مصرف کنید.
  • بهتر است از لباس های نخی و گشاد استفاده کنید.
  • و…

با توجه به جراحی پزشک مورد نظر تمام مراقبت های لازم ر به شما یاد آور می شود. اگر بعد از جراحی دچار عفونت شدید حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

به منظور تشخیص و جراحی کیست تخمدان در شیراز کلیک بفرمایید.

عوراض جراحی غده بارتولن

عوارض این جراحی با روش های کیسه دار شدن و کاتتر مشابه است. این عوارض شامل خونریزی، عفونت، جای اسکار و درد می باشد. تفاوت این جراحی با روش های دیگر این است که در این روش پس از جراحی، کیست مجددا عود نخواهد کرد اما در سایر روش های جراحی این احتمال وجود دارد.

سوالات رایج در باره جراحی غده بارتولن در شیراز

در این قسمت به پاسخ متداول ترین سوال هایی که راجب جراحی کیست بارتولن مطرح می شود پرداخته شده است.

هزینه جراحی غده بارتولن چقدر است ؟

این هزینه قیمت دقیقی ندارد و با توجه به وخامت کیست تعداد آن و همچنین دستمزد هر دکتر متفاوت است. برای کسب اطلاعات دقیق از قیمت ها و معاینه با متخصصین زنان و زایمان شیراز در ارتباط باشید.

آیا کیست بارتولن درمان خانگی دارد؟

در این باره یک روش وجود دارد که آن هم به این صورت است که فردی که به این عارضه دچار شده است، هرروز 3 الی 4 مرتبه و در هر مرتبه به مدت 15 دقیقه در وان آب گرم بنشیند. اگر این کار را به مدت 3 الی 4 هفته به صورت مداوم انجام دهید ممکن است در کاهش التهاب و درد تاثیر دارد و ممکن است باعث تخلیه عفونت از کیست هم بشود. در صورتی که پس از انجام این روش درمان نشدید حتما به پزشک مراجعه بفرمایید.

درمان کیست بارتولن

اگر در این باره سوالی دارید می توانید در بخش نظرات مطرح کنید. 

هرگونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع پیگرد قانونی دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *