متخصص زنان و زایمان > بیماریهای زنان > معرفی انواع کیست تخمدان خطرناک
انواع کیست تخمدان خطرناک

کیست تخمدان انواع مختلفی دارد. برای شناسایی هر کدام نیاز است که انواع آن را بدانید. بعضی از کیست های تخمدان می توانند خطرناک باشند. در این مقاله به معرفی انواع کیست تخمدان خطرناک می پردازیم. با ما همراه شوید تا به شما بگوییم آیا کیست تخمدان خطرناک است؟ کدام کیست تخمدان خطرناک است؟ چه نوع کیست تخمدان خطرناک است؟ و به شما بگوییم علائم کیست تخمدان خطرناک چیست؟

کیست تخمدان چیست؟

قبل از اینکه به شما بگوییم آیا کیست های تخمدان خطرناک یا خیر؟! باید انواع کیست تخمدان خطرناک را بشناسید. اما پیش از هر چیز خوب است بدانید که کیست تخمدان کیسه ای پر از مایع که به قسمت تخمدان ها چسبیده است می گویند. کیست تخمدان انواع مختلفی دارد که هر کدام می توانند خطرناک باشند. گاهی غیر از مایع، مواد دیگری هم در کیست تخمدان وجود دارد، مثل دیواره‌های ظریف یا ضخیم داخل کیست‌ ها، خون تازه یا قدیمی، بافت‌های جامد که در این صورت به جای کیست تخمدان به آن تودهٔ تخمدان گفته می‌ شود و می‌ تواند خوش‌ خیم یا بدخیم باشد.

انواع کیست تخمدان کدامند؟

کیست تخمدان خطرناک انواع مختلفی دارد که عبارت است از:

  • کیست های عملکردی یا فانکشنال
  • کیست فولیکولی
  • کیست لوتئال
  • کیست درمویید
  • سیست آدنوما
  • اندومتریوما

انواع کیست تخمدان خطرناک

عارضه های کیـست های تخمدان

هر بیماری می تواند عوارض منحصر به فرد خود را داشته باشد. از عارضه های کیست تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

عارضه آندومتریوز: درواقع در زمان یک دوره عادت طبیعی، پوشش داخلی رحم به نام آندومتریوم به منظور آماده‌سازی برای بارداری شروع به ضخیم شدن خواهد کرد. اگر که در آن ماه بارداری صورت نگیرد، بدن در طول پریودی دیواره آندومتر را میرزد. در عارضه این نوع کیست به دلایلی که پزشکان هم به طور دقیق نمیدانند، بافتی بسیار شبیه به آندومتریوم در خارج از رحم شروع به رشد می‌کند.

عارضه کیست تخمدان پلی کیستیک: pco نیز مانند مابقی کیست های تخمدان عارضه منحصر به فردی دارد، در مورد خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، میزان بیش از حد هورمون‌های مردانه مانع از بلوغ تخمک و آزاد شدن آن خواهد شد. تخمک در داخل فولیکول باقی می‌ماند و به شکل یک کیست می‌شود. بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، تخمدان‌های بزرگ‌شده‌ای دارند که حاوی خوشه‌هایی از این کیست‌هاست.

آیا کیست تخمدان با مصرف دارو درمان می شود؟

اکثر کیست های تخمدان، کیست های خوش خیم و ساده هستند. در صورتی که کیست تخمدان ساده و خوش خیم باشد حتی اگر هیچ نوع درمانی برای آن انجام نشود در عرض چهار تا شش هفته به طور ناخودآگاه بهبودی پیدا می کنند. بنابراین تمامی کیست ها نیازی به مصرف دارو ندارند، می توان با پیگیری و سونوگرافی های متوالی متوجه شویم که کیست تخمدان به طور خود ناخودآگاه بهبود پیدا کرده است.

برخی از انواع کیست های تخمدان هستند که حتی با مصرف دارو و ناخودآگاه بهبود نمی یابند و نیاز به جراحی دارند. در نهایت درمان کیست تخمدان با توجه به نوع کیست و تشخیص متخصص زنان و زایمان مشخص می گردد.

آیا کیست تخمدان با مصرف دارو درمان می شود؟

آیا این کیست های تخمدان قابل پیشگیری هستند؟

کیست های تخمدان قابل پیشگیری نیستند، اکثر کیست های تخمدان خوش خیم و ساده هستند و در حین فعل و انفعالاتی که در پروسه تخمک گذاری ایجاد می شود این نوع کیست ها به وجود می آید . هیچ نوع دارویی وجود ندارد که افراد بتوانند با مصرف آن ها از ابتلا به کیست تخمدان پیشگیری نمایند.

آیا همه کیست های تخمدان خطرناکند؟

کیست های تخمدان دارای انواع مختلفی هستند و بسته به نوع کیست تخمدان احتمال خطر وجود دارد. در صورتی که کیست تخمدان خوش خیم باشد هیچ نوع خطری را به همراه نخواهد داشت، اما درصدی از آن ها هستند که خطرناکند و معمولا این نوع کیست ها بدخیم و سرطانی هستند.

متاسفانه سرطان های تخمدان معمولا در اوایل بیماری بدون علامت هستند و زمانی علائم خود را نشان می دهند که بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد. برخی مواقع علائم سرطان تخمدان به صورت گوارشی است، ولی مابقی کیست ها خطری ندارند.

برخی از کیست ها به دلیل سایز بزرگ خود می توانند مشکلات فشاری را برای فرد به وجود آورند و برخی دیگر همانند کیست شکلاتی می توانند منجر به نازایی شوند. خطر این نوع کیست ها در این زمینه می باشد. چون کیست تخمدان معمولا تشخیص داده نمی شود و بیمار متوجه کیست نیست، لذا توصیه می شود هر اختلالی در سیکل های قاعدگی، لکه بینی، درد زیر شکم، احساس فشار، احساس درد در زمان نزدیکی به پزشک مراجعه کند تا در صورت ابتلا به کیست تخمدان بررسی های لازم انجام شود، سپس نوع آن تشخیص داده شود و درمان مقتضی صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *