متخصص زنان و زایمان > بیماریهای زنان > درمان زگیل تناسلی > کدام تیپ های زگیل تناسلی خطرناک هستند
کدام تیپ های زگیل تناسلی خطرناک هستند

در این مقاله از سایت رسمی متخصص زنان و زایمان به بررسی پاسخ این پرسش پرداخته ایم که کدام تیپ های زگیل تناسلی خطرناک هستند. زگیل تناسلی که به عنوان کوندیلوم آکومیناتا نیز شناخته می‌شود، توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که برخی از آنها می‌توانند باعث زگیل تناسلی شوند. در ادامه به بررسی پرخطر ترین انواع می پردازیم.

کدام تیپ های زگیل تناسلی خطرناک هستند

انواع اچ پی وی (HPV) کدامند؟

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس بسیار شایع است که اغلب به صورت جنسی منتقل می‌شود و می‌تواند عفونت‌های مختلفی از جمله زخم‌های جنسی، خرمگی‌ها، زخم‌های گردن رحم و حتی سرطان رحم را ایجاد کند. انواع مختلف HPV وجود دارد که بر اساس توانایی آن‌ ها در ایجاد سرطان، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • HPV با ارتباط با سرطان: این نوع HPV می‌تواند سرطان‌های مختلف از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مجاری تنفسی و سایر انواع سرطانها را ایجاد کند.
  • HPV بدون ارتباط با سرطان: این گروه شامل انواع HPV است که عفونت‌های خفیف و بیماری‌های جلدی مانند زخم‌های جنسی و خرمگی‌ها را ایجاد می‌کنند.

با توجه به این‌که ویروس HPV بسیار گسترده است و بسیاری از افراد این ویروس را حامل هستند، اهمیت شناخت انواع آن و روش‌ های پیشگیری و درمان آن بسیار مهم است. بهتر است با پزشک زنان و زایمان در شیراز، در مورد واکسیناسیون و تست‌ های منظم برای پیشگیری و شناسایی عفونت‌ های HPV مشورت کنید.

کدام تیپ های زگیل تناسلی خطرناک هستند؟

انواع پرخطر HPV:

HPV 16 و 18: این دو نوع HPV مسئول بیش از 70 درصد موارد سرطان دهانه رحم هستند. همچنین می‌توانند باعث سرطان‌ های دیگری مانند سرطان فرج، واژن، آلت تناسلی، مقعد و اوروفارنکس (گلو) شوند.
HPV 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59، 66، 68: این نوع HPV ها می‌توانند باعث سرطان‌ های دهانه رحم، فرج، واژن، آلت تناسلی، مقعد و اوروفارنکس شوند.

عوامل خطر ابتلا به زگیل تناسلی خطرناک

  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف: افراد مبتلا به HIV/AIDS یا سایر بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی خطرناک هستند.
  • داشتن چندین شریک جنسی: داشتن چندین شریک جنسی خطر ابتلا به HPV و زگیل تناسلی را افزایش می‌دهد.
  • عدم استفاده از کاندوم: استفاده از کاندوم می‌تواند خطر ابتلا به HPV و زگیل تناسلی را کاهش دهد، اما به طور کامل آن را از بین نمی‌برد.

پزشکان زیادی در زمینه درمان زگیل تناسلی فعالیت می کنند. تیم پی جو در این مقاله، به معرفی برخی از بهترین پزشکان متخصص درمان زگیل تناسلی در شیراز می پردازد. انتخاب پزشک متخصص زگیل تناسلی، یکی از مهم ترین عوامل در روند درمان این بیماری است. پزشک متخصص باید تجربه و مهارت لازم در زمینه درمان زگیل تناسلی در شیراز را داشته باشد. همچنین، باید بتواند بهترین گزینه درمانی را برای بیمار انتخاب کند.

منبع : پی جو

کدام تیپ های زگیل تناسلی خطرناک هستند

روش تشخیص زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی معمولاً با معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می‌شود. در این معاینه، پزشک به دنبال ضایعات زگیل مانند در ناحیه تناسلی و مقعد می‌گردد.

در برخی موارد، ممکن است پزشک از روش‌های زیر برای تأیید تشخیص استفاده کند:

  • آزمایش پاپ اسمیر: این آزمایش برای بررسی سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم انجام می‌شود.
  • کولپوسکوپی: در این روش، پزشک از یک دستگاه بزرگنمایی برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم استفاده می‌کند.
  • بیوپسی: در این روش، یک نمونه کوچک از بافت زگیل برای بررسی بیشتر برداشته می‌شود.

در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی، به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان زودهنگام زگیل تناسلی می‌تواند از عوارض جدی آن جلوگیری کند.

اگر به زگیل تناسلی مبتلا هستید، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید تا بهترین گزینه درمانی برای شما انتخاب شود. مشاوره آنلاین با متخصص درمان زگیل تناسلی در شیراز می تواند یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که به دلایلی نمی توانند به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنند می باشد.

درمان زگیل تناسلی

درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، اما روش‌های مختلفی برای درمان ضایعات و کنترل بیماری وجود دارد. انتخاب روش درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع و شدت زگیل تناسلی
  • سلامتی عمومی بیمار
  • ترجیح بیمار

روش‌های رایج درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

داروهای موضعی:

  • پودوفیلین: این دارو به صورت محلول یا کرم است و توسط خود بیمار استفاده می‌شود.
  • پودوفیلین می‌تواند باعث تحریک و درد در ناحیه تناسلی شود.
  • ایمیکیمود: این دارو به صورت کرم است و توسط خود بیمار استفاده می‌شود. ایمیکیمود می‌تواند باعث تحریک پوستی در ناحیه تناسلی شود.
  • اسید تریکلوراستیک: این دارو توسط پزشک به زگیل تناسلی زده می‌شود. اسید تریکلوراستیک می‌تواند باعث درد و سوزش در ناحیه تناسلی شود.

کرایوتراپی:

در این روش، زگیل تناسلی با نیتروژن مایع منجمد می‌شود. کرایوتراپی ممکن است نیاز به چندین جلسه داشته باشد.

لیزر درمانی:

در این روش، زگیل تناسلی با لیزر سوزانده می‌شود. لیزر درمانی می‌تواند برای زگیل‌های بزرگ یا ضایعاتی که به سایر روش‌های درمانی پاسخ نداده‌اند، استفاده شود.

جراحی:

در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن زگیل تناسلی باشد.

درمان‌های موضعی گیاهی:

برخی از افراد از درمان‌های موضعی گیاهی مانند سرکه سیب یا چای سبز برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌کنند.

با این حال، اثربخشی این روش‌ها به طور علمی ثابت نشده است. اگر تست اچ پی وی داده اید و منفی است خوشبختانه به این ویروس مبتلا نیستید و بهترین فرصت برای تزریق واکسن زگیل تناسلی می باشد.

کدام تیپ های زگیل تناسلی خطرناک هستند

نکات مهم در درمان زگیل تناسلی

  • درمان زگیل تناسلی ممکن است چندین هفته یا ماه طول بکشد.
  • در طول درمان، باید از تماس جنسی خودداری کرد.
  • شریک جنسی شما نیز باید معاینه و درمان شود.
  • حتی پس از درمان، ممکن است زگیل تناسلی دوباره عود کند.
  • واکسیناسیون علیه HPV می‌تواند از ابتلا به زگیل تناسلی در آینده جلوگیری کند.
  • در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی، به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص و درمان زودهنگام زگیل تناسلی می‌تواند از عوارض جدی آن جلوگیری کند.

کلام آخر

قبل از اقدام به درمان های خودسرانه و خانگی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و درباره تاریخچه علائم خود به پزشکتان اطلاعات دهید. در مقاله ای که مطالعه کردید اطلاعاتی کلی درباره اچ پی وی و راه های درمانی آن ارائه داده ایم. اگر این اطلاعات برای شما مفید واقع شده است، با نظرات و پیشنهادات خود، ما در بهبود کیفیت سایر مطالب یاری فرمایید.

هرگونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع پیگرد قانونی دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *