متخصص زنان و زایمان > بیماریهای زنان > گشادی مقعد چیست و چه عللی دارد ؟
گشادی مقعد

چه زمانی گشادی مقعد اتفاق می‌افتد؟ راه کارهای درمان گشادی مقعد چیست؟ داشتن مقعد گشاد زمینه ساز چه بیماری‌هایی می‌باشد؟ در این مقاله با این بیماری و علل به وجود آمدن گشاد شدن مقعد بیشتر آشنا می‌شوید. همچنین راه کارهای مناسبی در جهت درمان گشاده مقعد به شما ارائه می‌دهیم. با ما همراه شوید. گشاد شدن مقعد دلایل زیادی دارد که باید توسط متخصص تشخیص داده شود و درمان شود. برای درمان گشاد شدن مقعد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چه زمانی می‌گوییم مقعد گشاد شده است؟

مقعد در واقع بخش انتهایی روده می‌باشد. مدفوع انسان از طریق مقعد از بدن خارج می‌شود. با کمک عضلات اسفنکتر لگن کنترل می‌شود. کانال مقعد در حالت طبیعی حدودا 4 تا 5 سانتی متر می‌باشد. دیواره‌های مقعد پر از اعصاب و عروق هستند که در برابر فشار آسیب پذیر می‌باشند. بنابراین امکان بروز بیماری‌ها و اختلالات مقعدی مثل گشادی مقعد در این ناحیه زیاد است. در چنین شرایطی می‌گوییم فرد دچار مقعد گشاد شده است.

گشادی مقعد چیست و راه های درمان گشادی مقعد چیست؟
چه زمانی می‌گوییم مقعد گشاد شده است؟

گشادی مقعد چیست؟

سوال اصلی اینجاست که چه زمانی می‌گوییم به فرد به گشادی مقعد دچار شده است؟ دیلاته شدن مقعد یا گشادی مقعدی یکی از بیماری‌هایی است که در اثر بیماری‌‍‌هایی مانند هموروئید، رابطه مقعدی و … به وجود می‌آید. گشاد شدن مقعد می‌تواند عوارضی داشته باشد که در ادامه با آن بیشتر آشنا می‌شوید. برای درمان این بیماری ابتدا باید علت بیماری تشخیص داده شود.

دیلاته مقعد نه تنها سبب ایجاد مشکلات جسمی در بیماران می‌شود، بلکه سبب مشکلات رفتاری و روانی متفاوت نیز خواهد شد.
گشادی مقعدی حتی می‌تواند از حضور این بیماران در جمع‌های خصوصی و عمومی جلوگیری می‌کند و بسیار آزار دهنده می‌باشد. در ادامه علت به وجود آمدن گشاده مقعد را برای شما توضیح می‌دهیم.

علت به وجود آمدن دیلاته مقعد چیست؟

علل زیادی می‌تواند باعث به وجود آمدن این بیماری باشد که شامل:

  • بواسیر
  • یبوست
  • هموروئید
  • رابطه جنسی مقعدی
  • ضعف عضلات کف لگن
  • کهولت سن

درمان گشادی مقعد با طب سنتی

روش‌های درمانی این بیماری متعدد است. برای این کار باید اقدام به تنگ کردن مقعد کنیم. در ادامه سه مورد از موثرترین روش‌های درمانی مقعد را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • بیوفیدبک
  • لیزر درمانی
  • روش‌های خانگی

بیوفیدبک:

در این روش درمانی با استفاده امواج عضلات مقعد را تقویت می‌کنند. این روش یکی از سریع‌ترین روش‌های درمانی برای گشادی مقعد می‌باشد. البته هزینه ای که بابت این روش می‌پردازید بیشتر است.

لیزر درمانی:

لیزر درمانی یک عمل سرپایی است که معمولا با بی حسی موضعی انجام می‌شود.

روش‌های خانگی:

روش درمان خانگی نیز در میان روش‌های پزشکی وجود دارد. البته روش درمان خانگی دیرتر به جواب می‌رسید و شاهد تنگی مقعد خواهید بود. اما برخی از بانوان ترجیح می‌دهند که درمان گشادی مقعد را در منزل و توسط خودشان انجام شود. که در ادامه به طور کامل درمان به روش خانگی را برای شما توضیح می‌دهیم.

برای درمان این بیماری در روش طب سنتی باید از عسل استفاده کنید. در این روش درمانی بیمار توسط عسل نواحی داخلی و خارجی مقعد خود را به طور مکرر ماساژ می‌‌دهد تا بافت‌های ماهیچه ای ناحیه مقعد به مرور زمان جمع شوند.

درمان دیلاته مقعد در منزل

  • یکی از روش‌های درمان این بیماری در منزل انجام ورزش کگل است. که می‌تواند علاوه بر درمان گشـادی مقعد، به تنگ کردن واژن در زنان نیز کمک کند.
  • یکی دیگر از راهکارها این است که افراد روزها و زمانی که به پشت خوابیده اند، به طور مرتب ناحیه مقعد خود را منبسط و منقبظ کنند تا بافت‌های ماهیچه ای این ناحیه تقویت شود.

از عوارض این بیماری می‌توان به این اشاره کرد که این بیماری باعث عدم کنترل باد معده و دفع مدفوع می‌باشد که میتواند بسیار آزار دهنده باشد.

آخرین سخن برای درمان گشادی مقعد

همان طور که در این مقاله خواندید گشادی مقعد دلایل متفاوتی دارد. از جمله کهولت سن، انجام عمل جراحی، داشتن بواسیر، رابطه از راه مقعد و … که شما می‌توانید با روش‌های مختلفی اقدام به درمان این بیماری کنید.

اما به شما پیشنهاد می‌کنم در صورت بروز چنین مشکلاتی حتما متخصص زنان با تجربه کمک بگیرید تا بتوانید بهترین و موثرترین روش درمانی را پیش بگیرید.

2 thoughts on “گشادی مقعد چیست و چه عللی دارد ؟”

  1. سلام ..‌ من سه بار زایمان طبیعی داشتم ..در زایمان اولم بعد از دوماه عمل همورئید انجام دادم …آیا ممکن هست دهانه مقعدم به همین خاطر گشاد شده باشد ….تا حالا با همسرم از عقب رابطه نداشتم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *