متخصص زنان و زایمان > بارداری و زایمان > نحوه ی تشخیص دیابت در بارداری
نحوه ی تشخیص دیابت در بارداری

دیابت در بارداری باید چند باشد؟ دیابت بارداری تا چند باشه خطرناکه؟ دیابت در بارداری از کی شروع میشه؟ دیابت در دوران بارداری از کی مشخص میشه؟ آیا دیابت بارداری خطرناک است؟ نشانه ی دیابت بارداری چیست؟ علائم دیابت بارداری در ماه نهم چیست؟ و به طور کلی نحوه تشخیص دیابت به چه صورت است؟ پاسخ همه این ها را با هم در در این مقاله از متخصص زنان می خوانیم.

دیابت بارداری از چه عددی شروع می شود؟

دیابت در دوران بارداری در بیشتر مواقع بدون علامت است. به همين دليل در تمام زنان حامله بين هفته های 24 تا 28 قند خون مرتبا اندازه گيری می شود. تشخیص دیابت بارداری معمولا در یک یا دو مرحله و با کمک محلول های قندی با غلظت های مختلف (50، 75 یا 100 گرم) انجام می شود. دیابت باردای به ندرت ممکن است علامتدار باشد. برخی از علامت های مادری که دچار بیماری دیابت شده است می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گرسنگی غیر قابل کنترل
  • تكرر ادرار بسیار زیاد

البته لازم به ذکر است که این علائم فقط در مواردی که بیماری شدت یافته است نمایان می شود. به همین دلیل است که به دیابت می گویند بیماری پنهان زیرا بی علامت شروع می شود، دیابت بارداری اغلب بدون علامت است و تنها راه تشخیص دیابت بارداری آزمایش و چکاپ می باشد.

دیابت بارداری از چه عددی شروع می شود؟

دیابت بارداری چقدر باید باشد؟

کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر طبیعی است. بیش از 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر شما به دیابت بارداری مبتلا شده اید. مساوی یا بیشتر از 126 میلی گرم در دسی لیتر شما دچار دیابت آشکار شده اید.

بهترین زمان غربالگری از نظر دیابت در دوران بارداری

غربالگری از نظر دیابت دوران بارداری در موارد زیر صورت می‏گیرد:

  • مادران باردار در انتهای سه ماهه دوم بارداری (24 تا 26 هفتگی)
  • زنانی كه فرزندان و والدین دیابتی دارند. یا دارای گلوكوزوری بیش از mgr/day 300 می باشند.

نحوه ی آزمایش دیابت بارداری چگونه است؟

50 گرم گلوكز خوراكی به مادر باردار داده شده و یک ساعت گلوكز خون اندازه‏ گیری می شود:

  • اگر گلوكز خون کمتر از 140 باشد، طبیعی است.
  • اگر گلوكز خون بین 200-140 باشد، باید تست Oral Glucose Tolerance Test صورت گیرد. برای انجام این تست، ابتدا FBS اندازه ‏گیری شده و سپس محلولی حاوی 100 گرم گلوكز به بیمار داده می‌‏شود.
  • در نهایت قندخون مادر، به قاصله زمانی یک، دو و سه ساعت اندازه ‏گیری می‌‏شود.
  • در صورتی كه گلوكز خون بالای 200 باشد، باید FBS را نیز اندازه ‏گیری كرد، در صورتی كه FBS بیش از 126 باشد، بیمار مبتلا به دیابت شده است.

ازمایش دیابت بارداری شامل چیست؟

هزینه ی آزمایش دیابت بارداری چقدر است؟ و آیا دیابت بارداری شامل دفترچه بیمه می باشد؟ دیابت بارداری از چه حدی خطرناک است؟

هزینه آزمایش دیابت بارداری بسیار کم است. در صورتی که از دفترچه بیمه استفاده می کنید. این هزینه به کمتر از پنجاه هزار تومان می رسد. بنابراین نیازی نیست که نگران هزینه آزمایش دیابت باردار باشید.

ازمایش دیابت بارداری شامل چیست؟

دیابت بارداری از نظر طب سنتی چگونه قابل تشخیص است؟

دیابت بارداری با استفاده از طب سنتی در گذشته نیز قابل تشخیص بوده است. از جمله نشانه هایی که می توان به دیابت بارداری شک کرد می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • دیابت بارداری و حرکات جنین
  • دیابت بارداری و حالت تهوع
  • دیابت بارداری و سردرد

البته لازم به ذکر است که دیابت بارداری ممکن است بدون علامت باشد به همین دلیل بهتر است به علم روز اعتماد کنید. تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

آخرین سخن درباره نحوه تشخیص دیابت در بارداری

در دوره دیابت بارداری ممکن است مادر شاهد کاهش حرکت جنین باشد. تاثیر دیابت بارداری بر حرکات جنین جرو نشانه هایی است که اغلب توسط مادران باردار گزارش می شود. بهتر است پیش از هر اتفاقی آزمایش و چکاپ های دوره ای دیابت بارداری را جدی بگیرید. تا از بروز هر گونه مشکل احتمالی پیشگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *