متخصص زنان و زایمان > بارداری و زایمان > خدمات پیشگیری از بارداری > کاندوم زنانه چیست؟
کاندوم زنانه بهتر است یا مردانه

کاندوم زنانه FC (Female condom) یکی از روش های جلوگیری از بارداری است. بسیاری از بانوان از این روش جلوگیری از بارداری بی اطلاع هستند و طرز استفاده از آن را نمی دانند. در این مقاله از متخصص زنان می خواهیم شما را با کاندوم زنانه، نحوه استفاده از کاندوم زنانه، مزایا و معایب این روش جلوگیری بیشتر صحبت کنیم.

کاندوم زنانه چیست؟

جنس کاندوم زنانه پلی اورتان است. کاندوم های زنانه جنس نازک تری نسبت به کاندوم مردانه دارند. به همین دلیل به راحتی می توانند گرما را انتقال دهند. بانوانی که به کاندوم مردانه که جنس آن ها لاتکس است حساسیت دارند از این مدل کاندوم استقبال داشته اند.

کاندوم زنانه چیست؟
کاندوم زنانه چیست؟

سایز کاندوم زنانه تقریبا 17 سانتی متر است. این کاندوم پیش از شروع رابطه جنسی درون واژن قرار می گیرد. به طور کلی کاندوم زنانه می تواند 75 درصد احتمال بارداری را کاهش می دهد. اما اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد تا 95 درصد هم می تواند ریسک بارداری را کاهش دهد. در ادامه نحوه استفاده صحیح از کاندوم زنانه را به شما آموزش می دهیم.

آشنایی با کاندوم های زنانه

کاندوم‌های زنانه از یک لوله لاستیکی بلند تشکیل شده اند که یک سر آن بسته و سر دیگر آن باز است. بهتر است کاندوم را چند ساعت پیش از رابطه درون واژن قرار دهید. استفاده از کاندوم زنانه، روشی ایمن برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است همچنین از بیماری های مقاربتی نیز جلوگیری می کند. در ادامه نحوه استفاده صحیح از کاندوم زنانه را به شما آموزش می دهیم.

آشنایی با کاندوم های زنانه
آشنایی با کاندوم های زنانه

چطور باید از کاندوم زنانه استفاده کنیم؟

استفاده از کاندوم زنانه ابتدا کمی سخت به نظر می رسد. اما بعد از چندبار استفاده، به سادگی می توانید آن را در واژن خود قرار دهید. برای استفاده از کاندوم زنانه باید در حالتی باشید که بتوانید آن را با فشار انگشت اشاره به داخل واژن هدایت کنید. به طور مثال می توانید روی کمر بخوابید سپس پاها را باز کنید و با فشار انگشت، کاندوم را وارد واژن کنید.

مراحل استفاده از کاندوم زنانه به شرح زیر است:

  1. ابتدا طرف بسته کاندوم را با دو انگشت نگه داشته و به داخل واژن هدایت کنید. تا زمانی که کاندوم روی دهانه‌ی رحم جایگزین شود، این کار را ادامه دهید.
  2. قسمت بیرونی و حلقه‌ی بیرونی کاندوم زنانه باید خارج از واژن باقی بماند و دور قسمت خارجی واژن را احاطه کند.
  3. رابطه جنسی و دخول در داخل کاندوم انجام می شود. نباید به صورت همزمان از کاندوم‌های مردانه و زنانه استفاده شود اما در صورت لزوم می‌توانید از ژل‌های لوبریکانت استفاده نمایید.

    مراحل استفاده از کاندوم زنانه به شرح زیر است
    مراحل استفاده از کاندوم زنانه به شرح زیر است

  4. اندازه‌ی این کاندوم به سایز آلت تناسلی مرد بستگی دارد. لازم نیست آلت تناسلی بلافاصله بعد از رابطه‌ی جنسی و انزال از واژن خارج شود.
  5. برای خروج کاندوم زنانه باید قسمت حلقه‌ی خارجی را گرفته و به بیرون کشید. بهتر است این کار در حالت خوابیده انجام شود. قسمت خارجی کاندوم رو بگیرید و با چرخش خارج کنید تا مایع منی به بیرون نریزد.
  6. کاندوم‌های زنانه یک‌بارمصرف هستند و باید بعد از استفاده دور انداخته شوند.

نکاتی که درباره استفاده از کاندوم زنانه باید بدانید

اولین مسئله ای که باید بدانید این است که کاندوم زنانه، بهترین جایگزین برای کاندوم مردانه است. استفاده از آن، روشی مناسب برای پیشگیری از انتقال ایدز و هر گونه بیماری های مقاربتی محسوب می شود. از این رو در صورتی که شریک جنسی شما تمایلی به استفاده از کاندوم مردانه نداشت، شما می توانید پیش از شروع سکس، از کاندوم زنانه استفاده کنید. همچنین مهم ترین نکات دیگر درباره کاندوم عبارت اند از:

  • بهتر است پیش از قرار دادن کاندوم در واژن، از انواع روان کننده استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان همزمان از کاندوم مردانه و زنانه استفاده نکنید زیرا باعث پارگی هر دو کاندوم می شود. تنها استفاده از یک کاندوم کافی است.
  • جنس کاندوم های زنانه نازک است و از انتقال گرمای واژن به آلت تناسلی مرد، جلوگیری نمی شود.
  • استفاده از کاندوم زنانه ممکن است سر و صدای زیادی داشته باشد اما با استفاده از روان کننده ها این صدا کمتر خواهد شد.
  • همه ی کاندوم های زنانه یکبار مصرف هستند و بعد از سکس باید آن ها را در سطل زباله بیندازید.
  • کاندوم های زنانه از پلی اورتان ساخته شده اند که حساسیت آن ها نسبت به لاتکس کاندوم مردانه کمتر است.

    نکاتی که درباره استفاده از کاندوم زنانه باید بدانید
    نکاتی که درباره استفاده از کاندوم زنانه باید بدانید

  • به دلیل نازک تر بودن کاندوم زنانه نسبت به کاندوم مردانه، از انتقال گرما و لذت مرد جلوگیری نمی شود.
  • مطمئن شوید که کاندوم به شکل صحیح وارد واژن شده باشد و پیچ نخورد.
  • حلقه ی اولی کاندوم زنانه باید خارج از واژن قرار بگیرد تا پس از سکس بتوانید آن را بیرون آورید. پس به یاد داشته باشید تمامی کاندوم را به داخل واژن فشار ندهید.
  • در صورت بیرون آمدن و یا پارگی کاندوم زنانه، بهتره برای جلوگیری از بارداری از قرص‌های اورژانسی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از اشتباه وارد شدن آلت در لایه‌ی بیرونی کاندوم‌های زنانه، بهتر است ابتدا به آهستگی و با راهنمایی دست آلت تناسلی مرد وارد واژن و ناحیه داخلی کاندوم زنانه شود.
  • استفاده از کاندوم زنانه باعث نازایی نمی شود.

چطور کاندوم زنانه را از واژن خارج کنیم؟

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که زنان با کاندوم دارند این است که نمی توانند بعد از سکس آن را از واژن خود خارج کنند. دقت داشته باشید برای اینکه بتوانید به سادگی محصول را از واژن خود خارج کنید باید حلقه ی ابتدایی را خارج از واژن قرار دهید.

لازم است تا برای شروع آمیزش، آلت تناسلی مرد را به داخل کاندوم هدایت کنید تا از فرو رفتن حلقه خارجی به داخل واژن جلوگیری شود. همچنین توجه داشته باشید ممکن است آلت مردانه، کاندوم را کنار بزند و از کناره ی کاندوم وارد واژن شود. پس سعی کنید تا جای امکان آلت تناسلی مردانه را با دست به سمت واژن هدایت کنید.

مهم ترین نکته ای که حین خارج کردن کاندوم از واژن باید به آن توجه کنید

بعد از سکس، نباید از جایتان بلند شوید زیرا در این صورت مایع منی مرد بیرون میریزد. همان حالت خوابیده یا نشسته، حلقه خارجی کاندوم که معمولا یک یا دو سانتی متر، خارج از لبه واژن است را بگیرید سپس آن را کمی بچرخانید و به آرامی آن را بیرون بکشید. در صورتی که لبه های کاندوم را بگیرید و بدون چرخاندن آن را بیرون بکشید، مایع منی مرد بیرون خواهد ریخت.

مهم ترین نکته ای که حین خارج کردن کاندوم از واژن باید به آن توجه کنید
مهم ترین نکته ای که حین خارج کردن کاندوم از واژن باید به آن توجه کنید

از کاندوم زنانه استفاده کنیم یا کاندوم مردانه؟

مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که با هدف پیشگیری و درمان ایدز، بهتر است با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از کاندوم، خطرات متفاوت را از خود دور کنید. از این رو فرقی ندارد که از کدام یک استفاده می کنید. موردی که اهمیت دارد راحتی شما و شریک زندگیتان است.

معمولا برخی از مردان علاقه ای به استفاده از کاندوم ندارند اما با هدف جلوگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی بهتر است از کاندوم استفاده شود. در این صورت زنان می تواند از این کاندوم ها استفاده کنند. با توجه به معایب و مزایای هر یک از محصولات، خودتان هر کدام که دوست دارید را انتخاب و استفاده کنید.

مزایای استفاده از کاندوم زنانه:

  • کسانی‌که به لاتکس کاندوم‌های مردانه حساسیت دارند، می‌توانند از این نوع کاندوم استفاده کنند.
  • کاندوم زنانه از بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌های دستگاه تناسلی جلوگیری می‌کند.
  • درصورتی‌که خانمی به تازگی سقط یا زایمان داشته باشه؛ استفاده از کاندوم زنانه از ورود عفونت جلوگیری می‌کند.
  • نیازی نیست که این کاندوم بلافاصله خارج شود، همچنین می‌شود از چند ساعت قبل از رابطه کاندوم را درون واژن قرار داد.
  • به علت وجود حلقه‌ی خارجی که بیرون از واژن و در ناحیه‌ی کلیتوریس قرار می‌گیره، باعث تحریک بیشتر کلیتوریس و احساس لذت بیشتر می‌شود.
  • چون ضخامت کاندوم زنانه کم است، گرما را به خوبی منتقل می‌کند و در احساس لذت تغییری ایجاد نمی‌کند.
مزایای استفاده از کاندوم زنانه
مزایای استفاده از کاندوم زنانه

معایب استفاده از کاندوم زنانه:

  • این نوع کاندوم‌ها نسبت به کاندوم‌های مردانه گران قیمت‌تر هستند.
  • ممکن است در زمان رابطه جنسی، آلت تناسلی مرد اشتباها از کنار کاندوم وارد واژن واژن شود.
  • در هنگام رابطه امکان پاره شدن و در آمدن کاندوم زنانه وجود دارد.
  • جاگذاری کاندوم‌های زنانه برای بعضی افراد سخت است و در صورت عدم جایگذاری صحیح، مشکل ایجاد می‌کند.
  • ممکن است حلقه‌ی خارجی کاندوم به داخل واژن برود.
  • گاهی اوقات افرادی که به لاتکس حساسیت دارن، به این جنس از کاندوم‌های زنانه نیز حساسیت نشان می‌دهند.

سخن نهایی درباره استفاده از کاندوم های زنانه

کاندوم‌های زنانه یکی از وسایل پیشگیری از بارداری است. داخل واژن قرار می گیرد و تا ۷۵ درصد از بارداری جلوگیری می کند. رعایت بهداشت دست‌ها هنگام استفاده از کاندوم زنانه ضروری است. از مزایای کاندوم‌ها می توان به جلوگیری از انتقال عفونت و بیماری مقاربتی و همچنین قابل استفاده بودن برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارن؛ اشاره کرد. مهم ترین عیب کاندوم زنانه در هنگام ورود اشتباه آلت تناسلی مرد به واژن (به جای داخل کاندوم) است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *