متخصص زنان و زایمان > بارداری و زایمان > مراقبت از دوران بارداری > دیابت بارداری چیست؟
دیابت بارداری چیست؟ دیابت بارداری جنین دیابت بارداری برای جنین دیابت بارداری بر جنین

در مقاطعی از طول دوران بارداری امکان افزایش قند خون در مادر وجود دارد. همین امر می‌تواند باعث بروز دیابت بارداری در مادر شود. اما سوال اینجاست که قند بارداری باید چند باشد؟ علائم دیابت بارداری چیست؟
عوارض دیابت بارداری بر روی جنین؟ زمان تزریق انسولین در دیابت بارداری چه موقع است؟ و تاثیر دیابت بارداری بر حرکات جنین چیست؟

در این مقاله از متخصص زنان و زایمان می خواهیم شما را با دیابت بارداری بیشتر آشنا کنیم و همه چیز درباره ی دیابت بارداری را به شما بگوییم. تا بتوانید به طور کامل با این بیماری آشنا شوید. همچنین راه های درمان و عوارض این بیماری و به طور کلی همه چیز در مورد دیابت بارداری را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

دیابت بارداری (Gestational Diabetes) به چه معناست؟

دیابت بارداری یعنی چه؟ دیابت بارداری (به انگلیسی Gestational Diabetes نامیده می شود. دیابت بارداری در واقع نوعی دیابت است که در طول دوره بارداری با افزایش قند خون قابل تشخیص است. جالب است بدانید که دلیل دیابت بارداری ترشح هورمون هایی است که توسط جنین ترشح می شود. این هورمون ها خاصیت ضد انسولینی دارند. در صورتی که ترشح انسولین در بدن مادر به حد کافی نباشد تا این هورمون های ضد انسولین را خنثی کند مادر دچار بیماری دیابت بارداری خواهد شد. افزایش قند خون در پی بیماری دیابت می تواند باعث آسیب به مادر و جنین شود. بنابراین پیشگیری و کنترل قندخون در این دوران و گذر از این دوران بسیار اهمیت دارد.

دیابت بارداری و وزن جنین دیابت بارداری و سزارین دیابت هنگام بارداری دیابت های بارداری دیابت بارداری زایمان طبیعی یا سزارین

دیابت بارداری بعد از زایمان به چه صورت است؟

دیابت بارداری بعد از زایمان هم ممکن است گریبان مادر را بگیرد. پس از دیابت بعد از بارداری هم غافل نشوید. در بیشتر موارد دیابت بارداری بعد از زایمان از بین میرود اما در همه موارد. ابتلا به دیابت بارداری یکی از سخت ترین مراحل بارداری به حساب می آید که ممکن است جان مادر و یا جنین را به خطر بیندازد.

دیابت بارداری بعد زایمان بعد از تولد نوزاد بررسی می شود. برای این کار قند خون مادر بعد از زایمان چک می شود. اغلب خانم ها مدت کوتاهی بعد زایمان قند خون نرمالی را تجربه می کنند. برای کنترل مجدد دیابت بارداری شش هفته بعد از زایمان آزمایش قند خون مجددا چک می شود. بر اساس نتایج هر دو تست قند خون مادر در یکی از سه دسته زیر قرار می گیرد:

نرمال:

زمانی که وضعیت مادر نرمال تشخیص داده شود باید به صورت دوره ای سه ساله مجددا دیابت بررسی شود.

اختلال در تلرانس گلوکز:

در صورتی که بعد از آزمایش اختلال در تلرانس گلوکز تشخیص داده شود باید احتمال دیابت را به صورت سالانه مورد بررسی قرار دهید.

ابتلا به دیابت:

در چنین شرایطی باید برای درمان دیابت باید به متخصص غدد مراجعه نمایید. مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند 40 درصد بیشتر از سایرین در کمین ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند. با تجربه دیابت بارداری بعد زایمان چک کردن دیابت بیشتر از قبل اهمیت دارد. خوب است بدانید که دیابت نوع 2 علائم زیادی از خود نشان نمی دهد.

در صورتی که با تجربه دیابت بارداری بعد زایمان علائم زیر را هم داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس تشنگی مکرر
  • ادرار کردن بیش از حد معمول
  • احساس خستگی مداوم
  • از دست دادن سریع وزن بدون آنکه دلیلی برای آن وجود داشته باشد.

دیابت بارداری و زایمان سزارین دیابت بارداری در شیردهی دیابت قبل بارداری دیابت بارداری به لاتین دیابت بارداری نوع 2

دیابت بارداری باعث چه میشود؟

قبل از هر چیز به شما بگوییم دیابت بارداری خطر دارد. خطر دیابت بارداری پس از زایمان هم ادامه دارد. در برخی موارد نیز دیابت پنهان بارداری را مادران باردار تجربه می کنند. اگر می پرسید دیابت بارداری تا کی ادامه دارد؟ باید بگوییم بستگی به بدن شما دارد. دیابت بارداری برای جنین چه خطراتی دارد؟ و باعث چه می شود؟

تغذیه جنین از بندناف مادر تامین می­‌شود. زمانی که قند خون مادر بالا می­‌رود، در نتیجه قند خون جنین هم بالا می رود. ‌در چنین حالتی جنین انرژی بیشتری دریافت می کند و باعث افزایش وزن جنین و بالا رفتن چربی جنین می شود. افزایش وزن جنین باعث زایمان سخت و یا سزارین اجباری مادر شود.

در چنین شرایطی جنین هورمون انسولین بیشتری ترشح می کند و احتمال بروز دیابت بارداری را افزایش می دهد. در چنین شرایطی بعد از اینکه مادر زایمان می کند و منبع انسولین از بدن مادر خارج می شود بدن همچنان ماده ضد انسولین تولید می کند و این امر باعث افت قند خون مادر می شود. بنابراین دیابت بارداری خطرناک است در هر شرایطی برای مادر و جنین خطر آفرین است.

دیابت بارداری روی جنین دیابت بارداری زایمان طبیعی دیابت بارداری زایمان دیابت زنان باردار دیابت بارداری و زایمان زودرس

دیابت بارداری و جنسیت جنین

یکی از سوالاتی که ممکن است زیاد تکرار شود این است که اثر دیابت بارداری جنین پسر و دیابت بارداری جنین دختر چقدر است؟

قبل از هر چیز خوب است بدانید که بانوان در بارداری دوم بیش­تر در معرض خطر ابتلا به این بیماری، خصوصاً دیابت نوع ۲ قرار می گیرند. اینکه کدام جنسیت می تواند احتمال بروز بیماری دیابت بارداری شود کار دشواری است. اما تحقیقات نشان می­دهد مسائلی مثل قومیت، سن، چاقی و وزن نوزاد در کنار جنسیت جنین می تواند در ابتلا به این بیماری موثر باشد.

مادران که جنین پسر را باردار بودند نسبت به مادرانی که جنین دختر باردار بودند، بیش­تر به دیابت بارداری مبتلا ‌شده‌ند. بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص گردید که جنین پسر میزان بالاتری از ماکروزومی جنینی، گره خوردن بند ناف و … مشاهده می شود. لازم به ذکر است که دیابت بارداری باعث زایمان زودرس میشه زیرا ممکن است دیابت قابل کنترل نباشد و باید سریعتر جنین از بدن مادر خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *