متخصص زنان و زایمان > بارداری و زایمان > گره خوردن بند ناف دور گردن جنین

گره حقیقی بند ناف و گره کاذب بند ناف به چه معناست؟ اگر بند ناف پاره شود چه اتفاقی می افتد؟ اگر بند ناف دور گردن جنین باشد چه باید کرد؟ اگر بند ناف دور گردن جنین بپیچد چه علائمی دارد؟ اگر بند ناف نیفتد چه باید کرد؟ اگر بند ناف بریده نشود چه پیامدی خواهد داشت؟ گره خوردن بند ناف در بارداری چگونه اتفاق می افتد؟ دلایل گره خوردن بند ناف جنین چیست؟ و بسیاری سوالات دیگر درباره گره خوردن بند ناف جنین که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد را در همین مقاله از متخصص زنان و زایمان پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

چرا بند ناف گره میخورد؟

قبل از هر چیز باید بداندی که بند ناف چیست؟ بند ناف محل اتصال جنین به بدن مادر است. بند ناف دارای دو شریان حیاتی سرخرگ و سیاه‏رگ است. طول و قطر بند باف وابسته به عوامل مختلفی است. به طور کلی قطر متوسط بند ناف حدود ۲ تا ۸ سانتی متر و طول آن حدود ۵۵ سانتی ‏متر است. از طریق بند ناف خون رسانی به جنین و تغذیه جنین انجام می شود. بند ناف در مراحل ابتدایی بارداری ایجاد می شود.

چرا بند ناف گره میخورد؟

سلامت و تغذیه درست جنین در گره اتصال درست بند ناف بین مادر و جنین است. در این میان یکی از مشکلاتی که ممکن است در دوران بارداری به وجود بیاید گره خوردن بند ناف دور گردن جنین است. گره خوردن بند ناف مشکل شایعی به حساب نمی ‏آید اما می ‏تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد و مسئله خون ‏رسانی را با مشکل مواجه کند. اگر شما هم به عنوان یک مادر باردار و یا اطراف مادر نگران مسئله گره خوردن بند ناف جنین هستید با ما باشید تا شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم.

گره حقیقی بند ناف چیست؟

مسئله گره خوردن بند ناف جنین تنها در یک درصد از بارداری‏‌ها اتفاق می‏ افتد پس چندان اتفاق شایع و نگران کننده ای به حساب نمی آید. شایع ترین نوع گره خوردن بند ناف جنین با نام نوکال کورد شناخته می‌‏شود. به طور کلی اگر جنینی بند ناف بلندی داشته باشد و جثه جنین کوچک باشد احتمال این گره خوردن بند ناف بالاست.

در برخی مواقع نیز برای جنین های دوقلوی همسان که دارای یک کیسه آمنیوتیک هستند هم ممکن است بروز مشکل گره خوردن بند ناف جنین به وجود بیاید. یکی از نشانه ‏هایی که عموما مادران با آن مواجه می ‏شوند این است که در ماه ۳۷ بارداری جنین دچار تحرک کمتری شده؛ این مسئله می ‏تواند نشان دهنده بروز مشکل گره خوردن بند ناف جنین باشد. اگر حین زایمان مشکل گره خوردن بند ناف جنین پیش آید در مانیتورینگ قلب جنین و تغییرات آن برای پزشک این مشکل قابل رویت می باشد. در صورتی که جنین دچار افزایش فعالیت زیاد در رحم شود نیز احتمال گره خوردن بند ناف بسیار بالاست.

گره حقیقی بند ناف چیست؟

تفاوت گره حقیقی و کاذب بندناف

گره های بند ناف ممکن است حقیقی یا گره کاذب باشد. در برخی موارد گره بند ناف آسیبی به جنین وارد نمی کند که به گره کاذب بند ناف معروف است. در واقع در بیشتر موارد گره شل مانده و به جنین آسیب نمی‌زند که به آن گره کاذب بند ناف می گویند.

یک حالت دیگر از گره تحت عنوان گره ‏های کاذب نیز وجود دارد که به علت تجمع ماده ژل وارتون در اطراف بند ناف ایجاد می ‏شود و اصلا خطری برای مادر و جنین نخواهد داشت.

چه چیزی باعث گره خوردن بند ناف میشود

دلایل گره خوردن بند ناف دور جنین چیست؟ موارد خطرناک گره خوردن بند ناف جنین بسیار نادر است. ژل وارتون مانع آن می ‏شود تا گره به وجود آمده در بند ناف سفت باشد و در نتیجه مشکل خونرسانی و کمبود اکسیژن متوجه جنین نمی‌‏شود. ژل وارتون در زایمان بسیار کمک کننده است و باعث خروج راحت‏ تر جنین از بدن مادر می‏ شود. احتمال گره خوردن بند ناف سفت ممکن است به صورت خیلی نادر در حین زایمان برای برخی افراد رخ دهد. پس از زایمان طبیعی یا سزارین این ژل به علت در معرض هوا قرار گرفتن به سرعت فاسد شده و در نتیجه به کم شدن خونریزی و توقف جریان خون کمک می ‏کند.

روش های جلوگیری از گره بند ناف چیست؟

به طور کلی به دلیل نادر بودن موضوع گره بندناف لازم نیست نگران آن باشید. اما به صورت خلاصه راهکاری علمی برای جلوگیری از گره خوردن بند ناف جنین وجود دارد. دکتر زنان و زایمان توصیه می کنند در کل دوران بارداری بر روند رشد جنین و به صورت ویژه ‏تر در ماه ‏های آخر بارداری می ‏تواند بسیار کمک کننده باشد. انجام سونوگرافی منظم و طبق برنامه پزشک بسیار ضروری است.

اگر در ماه‏ های آخر بارداری متوجه کم تحرکی و یا بی تحرک شدن جنین شدید فورا به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما با بررسی ضربان قلب جنین می ‏تواند در صورت بروز گره سفت در بند ناف تصمیمات مناسب را گرفته و از بروز هر نوع مشکلی جلوگیری کند.

روش های جلوگیری از گره بند ناف چیست؟

روش تشخیص گره بند ناف در بارداری چیست؟

روش ‏های مختلفی برای تشخیص گره بندناف وجود دارد. علاوه بر سونوگرافی که بر اساس برنامه پزشک به صورت منظم تکرار می ‏شود، سونوگرافی داپلر نیز به صورت رنگی می تواند اطلاعات مهمی مانند گردش خون جنین را نشان دهد. تشخیص گره واقعی عموما امری دشوار است و با بررسی پارامترهای مختلف مانند طول بند ناف پزشک می‏ تواند تصمیم قطعی خود را بگیرد. جدی‏ ترین خطراتی که به علت بروز گره در بند ناف ممکن است ایجاد شود این است که با کم شدن رسیدن خون و اکسیژن به جنین امکان آسیب جدی به قلب و مغز جنین وجود دارد.

در این موارد ممکن است سزارین فوری برای مادر تجویز شود تا از بروز مشکل جدی برای جنین جلوگیری کند. عواملی که می‏ تواند بروز گره در بند ناف جنین را بیشتر کند زیادند اما از مهم‏ ترین آنها می ‏توان به بارداری در سنین بالا، بارداری ‏های متعدد چند قلو، بند ناف بلند و بیش از حد شدن مایع آمنیوتیک و کم ‏خونی و دیابت مادر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *