متخصص زنان و زایمان > معاینات و آزمایشات > آزمایش بتا چیست و چه کاربردی دارد؟
آزمایش بتا چیست؟

تست بتا یکی از روش های اصلی برای تشخیص بارداری است. در این مطلب با نحوه انجام آزمایش بتا بیشتر آشنا می شوید. تفسیر آزمایش بتا در این مقاله برای شما آورده شده است.

تست بتا چیست؟

آزمایش بتا یا همان آزمایش خون بارداری یکی از آزمایش های معمولی است که همه ما کم و بیش این تست را یک بار داده ایم. این آزمایش برای بررسی باردار بودن خانم ها مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر تشخیص بارداری، ازاین آزمایش برای تشخیص حاملگی خارج رحم، نظارت بر بارداری هایی که امکان سقط دارند، بررسی حاملگی افراد قبل از شروع یک دوره درمانی یا دارویی خاص و همچنین برای غربالگری های جنینی در دوران بارداری استفاده می شود.

آزمایش بتا دارای نام های مختلفی است که از معروف ترین آنها می توان به آزمایش بارداری، تست بتا تیتر، آزمایش خون بتا و آزمایش ادرار بتا، تست حاملگی و آزمایش HCG اشاره کرد.

زمانی که شما علائم بارداری را در خود احساس می کنید و یا اینکه از دوره پریود شما حدود چند روز گذشته و شما به اصطلاح تاخیر دارید، و یا اینکه در مواردی که پزشک به حاملگی خارج رحمی شک دارد و یا قبل از شروع دوره درمانی خاص باید از آزمایش بتا به صورت ادراری و آزمایش خون بارداری استفاده می شود.

موارد استفاده از آزمایش بتا

از آزمایش بتا برای بررسی موارد زیر استفاده می شود:

  • تایید بارداری
  • تعیین سن تقریبی جنین به هفته
  • تشخیص بارداری های غیر طبیعی مثل بارداری خارج رحمی
  • بررسی احتمال وجود سقط جنین
  • بررسی غربالگری جنین از نظر بیماری های ژنتیکی مثل سندروم داون و …

آزمایش بتا چگونه انجام می شود؟

تست بتا به دو صورت خونی و ادراری در نظر گرفته می شود. برای تست ادراری بتا بهتر است از نمونه صبحگاهی ادرار خود استفاده کنید. قسمت مشخص شده بر روی نوار را به مدت چند ثانیه در ظرف حاوی ادرار قرار داده و صبر کنید. پس از گذشت مدت کوتاهی در صورت ایجاد دو خط در مقابل قسمت کنترل و تست، جواب این تست شما به احتمال زیاد مثبت است، در غیر این صورت، این جواب منفی است.

تست ادراری بتا

برای انجام تست خونی بتا، شما باید توسط آزمایشگاه پذیرش شوید. ببعد از انجام نمونه گیری در کوتاه ترین زمان ممکن جواب آزمایش شما آماده است. این آزمایش بسیار دقیق است و جواب آن 100% درست است.

تفسیر نتایج آزمایش بتا

جواب آزمایش شما بسته به روش مورد استفاده دارای رنج نرمال متفاوتی می تواند باشد. به صورت کلی جواب ها به صورت mIU/ml بیان می شوند و نتایج پایین تر از 10 بیانگر عدم بارداری در خانم می باشد.

در صورتی که جواب آزمایش شما در رنج نرمال و مورد انتظار نباشد، عوامل مختلفی هستند که می توانند باعث بروز این حالت شوند که پزشک آن را تشخیص می دهد.

مقادیر پایین تر از حد مورد انتظار در آزمایش بتا می تواند بیانگر:

  • اشتباه در محاسبه هفته های بارداری
  • بارداری خارج رحمی
  • احتمال سقط جنین یا موارد این چنینن

همچنین مقادیر بالاتر از حد مورد انتظار این آزمایش نیز در موارد زیر اتفاق می افتد:

  • اشتباه در محاسبه هفته های بارداری
  • بارداری قطبی یا بارداری که در آن به جای تشکیل جنین در داخل رحم، یک توده بافتی در رحم ایجاد می شود.
  • بارداری دوقلویی یا چند قلویی

نتایج مثبت کاذب در تست بتا

نتایج مثبت کاذب در تست بتا زمانی ایجاد می شوند که فرد علی رغم اینکه باردار نمی باشد، اما همچنان جواب تست بتا او مثبت می شود.

برخی خطاهای آزمایشگاهی و همچنین وجود برخی آنتی بادی های مداخله گر، می توانند باعث ایجاد نتایج مثبت کاذب در تست فرد شود. اگر به جواب آزمایش خود شک دارید، می توانید از روش های دیگر بررسی میزان HCG استفاده نمایید.

نتایج آزمایش بتا

نتایج منفی کاذب تست بتا

این آزمایش همچنین در برخی موارد نیز می تواند به صورت اشتباه جواب منفی داشته باشد، در حالی که مقدار HCG در خون یا ادرار شما بسیار بالاتر می باشد.

در برخی موارد که خانم قبل از گذشت دوران 11 روزه و زودتر از موعد تولید هورمون بتا، آزمایش بتا خود را می دهد، نتایج تست می توانند به صورت کاذب منفی باشند. به دلیل اینکه میزان این هورمون در عرض دو یا سه روز به میزان زیادی تغییر و افزایش می یابد، برای حصول اطمینان بیشتر در مورد نتایج منفی، بهتر است این آزمایش را دو تا سه روز دیگر نیز تکرار نمایید.

هزینه آزمایش خون بارداری چقدر است؟

این آزمایش در آزمایشگاه های تخصصی انجام می شود و تحت قراردارد با بیمه است. بر اساس تعرفه جدید در سال 1400، بین 150 تا 180 هزار تومان متغییر است. اگر آزمایشگاه شما تحت قرارداد با بیمه باشد این تعرفه کمتر خواهد شاد.

سپاس از توجه شما