متخصص زنان و زایمان > بارداری و زایمان > سونوگرافی رنگی جنین یا سونوگرافی داپلر چه زمانی لازم است؟
سونوگرافی رنگی جنین یا سونوگرافی داپلر چه زمانی لازم است؟

سونوگرافی رنگی چیست؟ چرا به سونوگرافی رنگی جنین نیاز است؟ قیمت این مدل سونو چقدر است؟ و بسیاری سوالات دیگر درباره سونوگرافی که باید بدانید. اگر شما نیز باردار هستید و یا قصد بارداری دارید به شما اطمینان می دهیم این مقاله می تواند سطح علمی شما را در مورد سونوگرافی داپلر که به موجب آن می توانید تصاویر سه بعدی جنین را ببیند بالا می برد. پس تا انتهای مقاله را بدون گذشتن از یک خط مقاله با ما باشید.

سونوگرافی رنگی چیست؟

سونوگرافی رنگی (کالر داپلر) با استفاده از تکنولوژی پیشرفته نسبت به سونوگرافی معمولی، تصاویری در بافتهای سطحی و عمقی با نمایش جریان خون را نشان می دهد. این مدل از سونوگرافی در واقع نوعی تصویربرداری از امواج صوتی با فرکانس بالا می باشد. از سونوگرافی رنگی برای اندازه گیری میزان جریان خون استفاده می شود.

این کار با استفاده از اندازه گیری خون در گردش در شریان ها و رگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که مهم ترین تفاوت سونوگرافی داپلر جنین با سونوگرافی های معمولی در نحوه تصویربرداری آن ها می باشد. به طور مثال در سونوگرافی معمولی با استفاده از امواج عملیات عکسبرداری انجام می شود. اما نمی تواند جریان خون را به شما نشان دهد.

سونوگرافی داپلر چه مزایایی دارد؟

سونوگرافی رنگی جنین از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. اما چرا تا این حد سونوگرافی داپلر اهمیت دارد؟

لازم است بدانید که نتیجه ای که از سونوگرافی داپلر دریافت می شود می تواند مشخص کند که رشد جنین نرمال می باشد. همچنین خون و مواد مغذی مورد نیاز جنین را اندازه گیری می کنند. جالب است بدانید که سونوگرافی رنگی به پزشک شما در تشخیص به موقع بیماری احتمالی جنین کمک می کند و می تواند اقدامات لازم را جهت درمان مادر و جنین زودتر شروع کند. برخی به دنبال عوارض سونوگرافی رنگی بر جنین هستند. در پاسخ به این افراد می توان گفت که این نوع سونوگرافی هیچ گونه ضرری برای جنین نخواهد داشت. پس با خیال آسوده به دستور پزشک معالج خود عمل کنید.

نکته مهم: بهترین زمان برای انجام سونوگرافی داپلر سه ماه سوم بارداری می باشد.

قیمت سونوگرافی رنگی چقدر است؟

قیمت سونوگرافی رنگی سال 1400 بیشتر از سال گذشته است. در واقع قیمت سونوگرافی به صورت سالیانه در حال تغییر می باشد. به طور کلی می توان گفت نوع بیمه استفاده شده و یا انجام تصویربرداری به صورت آزاد در هزینه سونوگرافی رنگی جنین موثر می باشد. به عنوان مثال سونوگرافی داپلر جنین با دفترچه تامین اجتماعی مقرون به صرفه تر از انجام آن به صورت آزاد می باشد.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی داپلر سه ماه سوم بارداری می باشد. 
بهترین زمان برای انجام سونوگرافی داپلر سه ماه سوم بارداری می باشد.

در سونوگرافی رنگی جنین چه مواردی مورد بررسی قرار می گیرد؟

از دید کلی می توان گفت که سونوگرافی رنگی جنین تعیین کردن میزان خون اطراف جنین می باشد. در صورتی که پزشک سونوگرافی ناهنجاری خاصی را در حین انجام کار مشاهده کند سونوگرافی های قبلی شما را مورد بررسی قرار می دهد. در نهایت شما را به پزشک متخصص زنان ارجاع می دهد.

خوب است بدانید که پزشک برای بررسی جریان خون قسمت های مختلف بدن بیمار و جنین، سونوگرافی داپلر انجام می دهد. سونوگرافی داپلر بر اساس اینکه کدام قسمت های بدن را بررسی می کند، انواع مختلفی دارد.

سونوگرافی رنگی جنین چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی رنگی جنین همانند سونوگرافی معمولی انجام می شود. خانم باردار باید روی تخت دراز کشیده و روی شکم او را چیزی نپوشانده باشد. سپس پزشک سونوگرافی بر روی شکم بیمار ژل می زند تا پروب به راحتی بر روی شکم وی حرکت کند. در نهایت تصویر جنین بر روی مانیتور نمایش داده می شود. سونوگرافی داپلر بدون درد است و طی چند دقیقه به پایان می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *