متخصص زنان و زایمان > بارداری و زایمان > شیاف پروژسترون واژینال چیست و چه کاربردی دارد ؟
شیاف واژینال و کاربردهای آن

.پروژسترون يكي از هورمون هاي مهم در آماده سازي اندومتر جهت باروري جنين مي باشد و كمبود اين هورمون گاها باعث نازايي و اختلال در خونريزي ماهانه خانمها مي گردد. در این مقاله به صورت کلی با شیاف پروژسترون واژینال بیشتر آشنا می شوید.

شیاف واژینال پروژسترون در دوران بارداری

در ابتدای بارداری تا هفته هفتم تا نهم، که جفت وظیفه تولید پروژسترون را بر عهده می گیرد، منشاء تولید آن کورپوس لوتئوم می باشد.

با شروع بارداری و تولید hCG ، این پیغام به کورپوس لوتئوم فرستاده می شود. که هم تولید آن ادامه یابد و همینطور سطح تولید پروژسترون توسط کورپوس لوتئوم نیز بیشتر شود.

بنابراین به تدریج با افزایش رشد جنین تولید پروژسترون (ابتدا توسط کورپوس لوتئوم و سپس توسط جفت – از هفته 10 الی 12 -) افزایش می باید.

محدوده نرمال شیاف پروژسترون واژینال

  • هفته ی 1 و 2 : در طی اولین هفته ی بارداری، سطح پروژسترون ng/ml 1-1.5 (نانو گرم در میلی لیتر) خواهد بود.در این زمان بدن خود را برای باردار شدن آماده می کند و تولید پروژسترون نقش حمایتی خواهد داشت.
  • هفته ی 3 و 4: هفته های 3 و 4 بعد از تخمک گذاری رخ خواهند داد. این زمانی است که تخمدان ها سطوح بالاتری از پروژسترون را تولید خواهند کرد. در طی این زمان سطوح پروژسترون شما به حدود ng/ml 2 افزایش پیدا خواهد کرد. تولید پروژسترون، اندومتر را ضخیم کرده و رحم شما را برای لانه گزینی آماده خواهد کرد.
  • هفته ی 5 و 6: سطح پروژسترون تا هفته ی ششم باید ng/ml. 29-10 باشد.ولی بهتر است سطح پروژسترون در این زمان بالا تر از 6 تا 10 نانو گرم در میلی لیتر باشد.در این سطح پروژسترون عروق رحم را تحریک به رشد کرده که این به ساخت و نگه داری یک جفت سالم کمک خواهد کرد.
  • هفته ی 7 تا 14: بین هفته های 7 و 14، جفت شروع به تولید پروژسترون می کند و این وظیفه را به عهده می گیرد.

کاربردهای شیاف پروژسترون واژینال

مصرف این شیاف در دوران بارداری تجویز می شود. کاربردهای این شیاف شامل :

  • ضخیم کردن لایه ی داخلی رحم. ایجاد یک پلاگ مخاطی در دهانه ی رحم برای محافظت از آن در برابر باکتری ها.
  • در اوایل بارداری نقش پروژسترون در حفظ بارداری بحث تعادل در سیستم ایمنی مادر است.
  • در ادامه بارداری نقش پروژسترون این است که رسپتورهای استروژن اکسی توسین الفا آدرنرژیک و پروستاگلاندین آلفا 2 را بلوک میکند
  • و گپ جانکشنهای سلولهای میومتر را بلوک میکند و مجموعه این عوامل باعث میشه باعث ریلکسیشن رحم و حفظ و تداوم بارداری شود.
  • افزایش گلیکوژن و خون شریانی در لایه ی داخلی رحم، در جهت فراهم کردن مواد مغذی برای جنین.

در لینک درج شده میتوانی با دلایل ناباروری در زنان و مردان بیشتر بدانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *