متخصص زنان و زایمان > بارداری و زایمان > سزارین > علت گشادی واژن بعد سزارین و بهترین راه برای درمان آن چیست؟
گشادی واژن بعد سزارین

بعد از زایمان سزارین، بعضی از خانم ها دچار گشادی واژن می شوند و از رابطه جنسی خود لذت کافی نمی‌برند. از آنجایی که موقع زایمان واژینال، نوزاد از کانال واژن بیرون کشیده می شود، خیلی از خانمها طرفدار عمل سزارین هستند و تصور می کنند با زایمان سزارین دچار شلی واژن نخواهند شد. پس با ما همراه شوید تا با گشادی واژن بعد سزارین و علل اصلی آن آشنا شوید.

علت گشادی واژن بعد از سزارین

به نقل از پزشکان متخصص زایمان سزارین که اطلاعات آنها در لینک درج شده قرار گرفته است، گشادی واژن بعد از سزارین نیز مانند زایمان طبیعی به وجود خواهد آمد. در واقع تنگی واژن به قدرت عضلات کف لگن بستگی دارد.این عضلات ممکن است در اثر فشار وزن جنین در طول ۹ ماه بارداری دچار کشیدگی شوند.

در بعضی موارد مثل سنگین بودن جنین یا چند قلوزایی ممکن است این عضلات دچار کشیدگی بیشتر یا حتی پارگی می شوند. در نتیجه بین زایمان سزارین یا طبیعی تفاوتی وجود ندارد، در هر حال، کشش و فشار به عضلات، رباطها و تاندونهای کف لگن در طول بارداری با ضعف و آسیب عضلات کف لگن و گشادی واژن همراه خواهد بود.

چرا همه خانم ها بعد از زایمان دچار شلی واژن نمی شوند؟

همان طور که قبلا هم گفته ایم، بافت واژن ارتجاعی است و بعد از زایمان معمولا سایز واژن به حالت طبیعی خود باز میگردد. اما در برخی از خانم ها ممکن است این شل شدگی برگشت ناپذیر باشد. در واقع میزان شلی واژن به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن مادر
  • آسیب هایی که موقع زایمان به کف لگن وارد شده
  • تعداد زایمان و بارداری
  • وزن جنین
  • انجام ورزش های کگل در طول بارداری
  • ژنتیک

آیا واژن بعد از سزارین بزرگتر می شود؟

بله میتوان گفت واژن بعد از زایمان سزارین گشادتر شده و میتوان با روش های درمانی موثر این عارضه را درمان کرد. اما اگر فشار بارداری تان زیاد نبوده، احتمال شلی واژن تان کم است.

آیا می توانم بعد از سزارین، تمرینات کگل را انجام دهم؟

بله. به محض اینکه کاتتر خارج شد، می توانید تمرینات کگل را برای تقویت عضلات کف لگن آغاز نمایید.

روش های درمان گشادی واژن بعد از زایمان سزارین

طبق گفته پزشک زنان، روش هایی که برای درمان شلی واژن بعد از سزارین وجود دارد بسیار زیاد بوده و بسته به میزان شلی و افتادگی واژن میتوان یکی از راه های موثر در این زمینه را پیدا کرد:

روش های درمان گشادی واژن بعد از زایمان سزارین

تنگ کردن واژن با نخ

اگر قصد داشته باشید، دوباره در آینده باردار شوید، می توانید از نخ های لیفت واژن برای درمان گشادی واژن استفاده کنید. خارهای موجود در نخ های لیفت باعث تحریک کلاژن سازی در مخاط واژن و جوانسازی آن می شود. این نخها کشیدنی نیستند و بعد از ۶ ماه جذب بافتهای واژن می شوند اما اثر آنها همچنان باقی می ماند.

تمرینات کگل

ورزش کگل یکی از روشهای رایج درمان گشادی واژن بدون عمل است که برای درمان درجات خیلی خفیف گشادی واژن مفید است. این تمرینات شامل مجموعه ای از ورزشهای کف لگن هستند که با تقویت عضلات کف لگن باعث بهبود ارگاسم در زنان می شوند. این تمرینات باید هر روز چندین مرتبه انجام شوند تا تاثیر خود را نشان دهند.

تنگ کردن واژن با RF

تنگ کردن واژن با آراف واژن یکی از روشهای سریع درمان گشادی واژن بدون جراحی است که برای درمان گشادی های خفیف تا متوسط واژن به کار می رود. امواج رادیوفراکانسی دستگاه RF، کلاژن سازی در عمق عضلات کف لگن تحریک را می کند. تسریع کلاژن سازی در این عضلات باعث تقویت و بازسازی عضلات کف لگن می شود.

عمل واژینوپلاستی

عمل تنگی واژن یا واژینوپلاستی برای تنگ کردن کانال واژنی که خیلی گشاد شده و یا عضلات واژن دچار کشیدگی زیاد یا پارگی شده اند، بسیار مناسب است. این جراحی با بیحسی موضعی یا بیهوشی در بیمارستان انجام می شود. میتوانید بهترین جراح واژینوپلاستی را در لینک درج شده پیدا کنید.

برای درمان گشادی واژن با این روش، جراح عضلات آسیب دیده را بر میدارد و با کشیدن عضلات واژن و بخیه آنها، واژن را تنگ می کند. انجام واژینوپلاستی به زنانی توصیه می شوند که دیگر قصد بارداری مجدد ندارند.

عمل واژینوپلاستی می تواند گشادی دهانه واژن را هم برطرف کند؟

خیر. اگر ورودی واژن هم گشاد شده باشد، همزمان با عمل واژینوپلاستی باید عمل پرینورافی یا تنگ کردن دهانه واژن هم برایتان انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *