متخصص زنان و زایمان > بیماریهای زنان > پولیپ رحم چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟
پولیپ رحم

پولیپ رحم در دختر مجرد به چه صورت است؟ پولیپ رحم یکی از بیماری هایی است که در زنان به وجود می آید. این عارضه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این مقاله می توانید روش های درمان پولیپ رحم را بدانید.

پولیپ رحم چیست؟

پولیـپ رحم، در واقع به بافت های گوشتی اضافه گفته می شود که داخل رحم قرار دارند. حفره رحم یک فضای بالقوه خالی است که در حالت عادی این فضا روی هم خوابیده است.

هورمون استروژن، هورمون پروژسترون در داخل بدن تغییر پیدا می کند و این آندومتر به تدریج ساخته می شود، این بافت ضخیم شده و سپس ریزش پیدا می کند.

علائم پولیپ رحم چیست؟

پولیـپ رحم علائم منحصر به فردی دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید. علائم این بیماری عبارت است از :

  • خونریزی نامنظم قاعدگی؛ مثلا داشتن دوره های عادت ماهانه با شدت و مدت متفاوت.
  • خونریزی بین دوره های قاعدگی
  • عادات ماهانه خیلی شدید
  • خونریزی واژن بعد از قاعدگی
  • نازایی

چه عواملی باعث ایجاد پولیپ رحم می شود؟

عوامل زیر باعث به وجود آمدن پولیـپ رحم می شود:

  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • نزدیک به سن یائسگی و یا بعد از یائسگی
  • مصرف داروی تاموکسیفن برای درمان سرطان سینه در زنان

پولیپ رحم در دختر مجرد

پولیپ رحم در دختر مجرد نیز انجام می شود. در بسیاری از دختران در زمان پریودی ممکن است خون ریزی به شکل غیر طبیعی باشد آیا می توان با قطعیت گفت که ناشی از پولیـپ رحم است؟

طبیعتا خیر. چرا که بیماری های مختلفی می تواند باعث درگیری در اندام های زنان شه و ون ریزی های غیر معمولی را در دوران قاعدگی به همراه داشته باشد. در نتیجه بهتر است برای مطمئن شدن در این زمینه به پزشک متخصص مراجعه کرد.

هزینه عمل برداشتن پولیپ رحم

برای درمان پولیـپ رحمی روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به نظر پزشک می توان بهترین راه را انتخاب کرد. در مورد برداشتن پولیپ رحم هزینه عمل بستگی به پزشک و بیمارستان انتخابی شما دارد.

آیا پولیـپ رحم نیاز به جراحی دارد؟

پولیـپ رحم در واقع به دلیل این که در معرض هورمون قرار می گیرد باعث به وجود امدن بافت های اضافی می شود. حتی اگر این بافت کوچک و خوش خیم باشد بایستی اقدامات درمانی صورت گیرد و طی جراحی برداشته شود.

آیا پولیپ رحمـی خوش خیم است؟

به طور معمول نود و نه درصد پولیـپ های رحمی خوش خیم هستند ولی از ابتدا به بیمار نمی توان اطلاع داد که پولیـپ رحم خوش خیم هست یا بدخیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *