متخصص زنان و زایمان > بارداری و زایمان > فریز کردن تخمک چگونه است و چه عوارضی دارد؟
فریز کردن تخمک

فریز تخمک در شیراز یکی از راه های به تاخیر انداختن حاملگی است. امروزه روش های منحصر به فردی در حوزه پزشکی در جهت درمان ناباروری ابداع شده است. یکی از این روش ها فریز کردن تخمک است. در این مقاله می توانید روش فریز کردن تخمک را بدانید. با ما همراه شوید.

فریز کردن تخمک چیست؟

فریز کردن تخمک یا به اصطلاح رمزنگاری تخمک‌ ها در واقع، یک روش درمان ناباروری است. که متخصصان از طریق آن می‌ تواند تخمک‌ های سالم و بی نقض را برای لقاح در هر زمانی بازیابی و منجمد ‌نمایند. در صورت نیاز، تخمک فریز شده را از حالت انجماد بیرون می آورند. به‌ وسیله‌ ی روش لقاح آزمایشگاهی (IVF)، با اسپرم بارور شده و در رحم قرار می‌ گیرد.

آشنایی با مراحل فریز کردن تخمک زنان

فریز کردن تخمک مراحل ویژه ای دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • تحریک تخمدان به تخمک‌گذاری
  • بازیابی تخمک
  • انجماد یا فریز کردن تخمک

فریز کردن تخمک چگونه است و چه عوارضی دارد؟

بعد از عمل فریز کردن تخمک چه باید کرد؟

مراحل بعد از فریز کردن تخمک بسیار مهم است. این مراحل شامل موارد زیر است:

  • تب بالاتر از ۳۸.۶ درجه
  • درد شدید در ناحیه شکم
  • افزایش وزن بیش از ۹۰۰ گرم در ۲۴ ساعت
  • خونریزی شدید واژن (پر شدن بیش از دو پد بهداشتی در ساعت)
  • مشکل در ادرار کردن

فریز تخمک در دختران باکره

  1. در مواردی که دختر شرایط ازدواج را ندارد و ترس از آن دارد که به دلیل افزایش سن فرصت مادر شدن را از دست بدهد، در نتیجه تمایل به ذخیره تخمک هایش دارد، به گونه ای که در آینده بتواند از آن ها استفاده کند.
  2. در شرایطی که دختری تحت معالجه بیماری قرار دارد طوری که ممکن است در آینده بر باروری او تأثیر بگذارد، مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی یا اعمال جراحی تخمدان ها، باید قبل از شروع درمان تخمک ها را منجمد کند تا بعداً بتواند باردار شود.
  3. در صورتی که دختری مشکلات سلامتی مرتبط با باروری را تجربه می کند، مانند کم خونی سلول داسی که ممکن است بعداً بر باروری او تأثیر گذارد، یا به یک بیماری خود ایمنی مبتلاست یا تمایل به تغییر جنسیت دارد، فریز تخمک پیشنهاد می گردد.

فریز تخمک در دختران باکره

عوارض فریز کردن تخمک چیست؟

  1. سندروم هیپراستیمولاسیون تخمدان:

    در برخی از موارد، داروهای تحریک کننده‌ ی تخمدان برای تخمک‌گذاری بیشتر، منجر به سندروم هیپراستیمولاسیون تخمدان می‌ گردند. علائم این بیماری از نفخ شکم و کم‌ آبی گرفته تا لخته شدن خون در بدن، به‌ طور بالقوه تهدیدکننده‌‌ ی زندگی فرد است.

  2. عوارض بازیابی تخمک:

    در موارد بسیار نادر، استفاده از سوزن آسپیراسیون برای بازیابی تخمک‌ها، منجر به خونریزی، عفونت یا آسیب به روده، مثانه و رگ‌ های خونی آن ناحیه می‌ گردد.

  3. چالش‌ های عاطفی و روحی:

    فریز کردن تخمک روش شگفت انگیزی برای افزایش شانس بارداری در آینده است. با این وجود، باید بدانید که در علم پزشکی، هیچ تضمینی وجود ندارد. بهتر است، انتظارات غیر واقعی را از ذهن خود پاک کنید.

کارایی تخمک‌های منجمد شده چگونه است؟

دو استاندارد برای بررسی انجماد تخمک‌ ها وجود دارد. یکی از آن‌ ها که fresh (تازه- نو) است. رویان هرگز منجمد نشده است و دیگری رویان منجمد شده است. میزان حاملگی در تخمک منجمد شده ۶۰ درصد بیشتر از رویان fresh یا هرگز منجمد نشده است و دو برابر رویان منجمد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *