متخصص زنان و زایمان > بارداری و زایمان > معرفی قرص های ضد بارداری
قرص های ضد بارداری

روش های مختلفی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد. یکی از این روش ها مصرف قرص های ضد بارداری است. در این مقاله میتوانید با انواع قرص ها و روش مصرف آن بیشتر آشنا شوید.

قرص ضد بارداری چیست ؟

قرص ضدبارداری در جهت جلوگیری از بارداری مصرف میشود. استفاده از این قرص ها از موثرترین روش های ضد بارداری به حساب می آید. امکان عدم موفقیت استفاده از این قرصها در صورت استفاده صحیح از آن کمتر از یک درصد است. به هر حال در مورد خانم هایی که دوز قرص های ضدبارداری خود را فراموش می کنند نرخ عدم موفقیت به 8 درصد نیز می رسد.

انواع قرص های ضد بارداری

این قرص ها انواع مختلفی دارد که روش های مصرف هر کدام نیز متفاوت است. انواع این قرص ها عبارت است از :

قرص های ضد بارداری تک فازی

این قرص ها  استروژن و پروژسترون را به طور مساوی و به صورت روزانه تامین میکنند.

قرصهای ضد بارداری دو فازی

هر روز به مدت 21 روز از چرخه، مقدار مساوی استروژن تامین را به بدن میرسانند در نیمه اول چرخه، نسبت پروژسترون / استروژن پایین تر است، به این ترتیب پوشش رحم (اندومتریوم) در طول چرخه قاعدگی ضخیم می شود. در طول نیمه دوم چرخه، نسبت پروژسترون / استروژن بالاتر است، به طوری که تخلیه نرمال پوشش رحم رخ می دهد.

قرص های ضد بارداری سه فازی

دارای غلظت های ثابت یا تغییر دهنده استروژن و غلظت پروژسترون در طول دوره است. هیچ شواهدی وجود ندارد که قرص های ضد بارداری خوراکی دو فازی یا سه فازی، ایمن تر از داروهای ضد بارداری خوراکی تک فازی هستند، یا برعکس.

قرص یاز

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است. این دارو قرص ضدبارداری خارجی است که نحوه مصرف آن از روز اول سیکل، بسته از ابتدا شروع شده و بدون وقفه، بسته ی دوم شروع شود. قرصهای سفید، خنثی بوده و دارای هورمون نیستند.

قرص ضدبارداری یاز

قرص روکین

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف قرص: از روز اول قاعدگی، شبی یک عدد تا ۲۱ شب. سپس ۷ روز فاصله تا شروع بسته جدید.

قرص ضد بارداری روکین

 قرص دروسپیل

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است. این دارو ترکیبی از دو هورمون زنانه اتس که به عنوان داروی جلوگیری از بارداری تجویز می شود. همچنین در مشکلات مرتبط با هورمون های زنانه مانند premenstural dysphoric disorder، آکنه وولگاریس، خونریزی غیر عادی رحمی، دیس منوره، اندومتریوز و سندرم پلی کیستیک تخمدان ها و… می تواند تجویز شود.

 قرص دروسپیل

قرص ضدبارداری یاسمین

این قرص نه تنها برای جلوگیری از بارداری مصرف میشود بلکه برای تنظیم هورمونها نیز مورد استفاده قرار میگیرد. در حال حاضر این قرص در بازار وجود ندارد و جایگزین های آن تجویز می شود.

قرص یاسمین

قرص روجا

این دارو برای جلوگیری از بارداری و هچنین در جهت تنظیم هورمون های مردان مورد استفاده قرار میگیرد. به صورت 21 قرص است که به ترتیب باید مصرف شود.

قرص ضد بارداری روجا

عوارض استفاده از قرص ضدبارداری

عوارض جانبی قرص ضدبارداری عبارت است از:

  • لکه بینی بین پریودها
  • اضافه وزن احتمالی (این سوال برای خانم ها مطرح می شود که آیا قرص های ضدبارداری چاق کننده است؟ که در برخی شرایط جواب آن مثبت است)
  • تورم و حساس شدن سینه ها
  • حالت تهوع و ناراحتی های معده
  • تغییرات خلقی

قرص پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی چگونه مصرف می شود؟

قرص های ضد بارداری دوران شیردهی نباید حاوی استروژن باشد زیرا استروژن می تواند ذخیره شیر را کاهش دهد. روش های کنترل بارداری در خانم های شیرده عبارت است از استفاده از آی یو دی، قرص های ضد بارداری پروژسترونی، امیپلنت های کنترل بارداری.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

فرد باید در اولین فرصت ( 24 ساعت اول پس از نزدیکی و نهایتا تا 120 ساعت)، قرص ها را مصرف کند. اما اگر برای تنظیم هورمون از این قرص ها استفاده می کنید، باید از روز سوم یا پنجم پریودی به مدت 21 روز دوره مصرف این دارو را کامل کنید.

اگر به دنبال پزشکان متخصص جهت درمان ناباروری در شیراز میگردید، به لینک درج شده مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *